Fraai grillig en intens emotioneel

JAZZ

Vansina Orchestra ****

Een beteugelde nervositeit en een felle maar ronde, gloedvolle toon. De Belgische saxofonist Bruno Vansina is een bijzonder musicus die in zijn spel een nuchtere, maar intense emotionaliteit legt. Als musicus en ook als bandleider en componist durft hij bovendien onverwachte stappen te zetten. Het maakt zijn muziek onvoorspelbaar zonder dat dit ten koste van de toegankelijkheid gaat. Zijn composities zijn vaak gelaagd en onalledaags, maar dankzij de stuwende ritmes en nazingbare melodieën zit je er als luisteraar meteen middenin.

Ook Vansina's nieuwste project getuigt van lef. In Nederlands oudste jazzclub, Porgy en Bess in Terneuzen, bracht hij een zeventien man sterk orkest op het podium. Een orkest en geen bigband. Het Vansina Orchestra is geen opgepompte versie van een kleine groep. Elk orkestlid heeft een afgewogen aandeel. Opvallend is dat een groot aantal musici een duidelijk dienende rol heeft. Er wordt relatief weinig gesoleerd, het creëren van een herkenbaar groepsgeluid heeft de prioriteit.

Vansina heeft daarbij dankbaar gebruikgemaakt van de arrangeurskwaliteiten van de jonge trombonist Dree Peremans. Voor de pakkende melodieën die Vansina schrijft, heeft Peremans complexe maar heldere harmonieën gevonden. Typerend voor het raffinement van de arrangementen was een korte passage in het nummer 'Ploink.' Heel even nam saxofonist Wietse Meys de klarinet ter hand om samen met John Ruocco een klein figuur te spelen dat net even een ander accent aan het nummer gaf. Het duurde maar heel kort, maar precies dit soort vondsten maken Vansina's muziek spannend.

Jazz heeft een lange traditie van bandleiders die hun composities op het lijf van hun musici schrijven. Duke Ellington is het bekendste voorbeeld. Ook Vansina doet dat. In zijn stukken heeft hij een hoofdrol aangebracht voor de aangenaam grillige fluitist Magic Malik Mezzadri. Met zijn hoge zang en kwikzilveren fluitpartijen gaf Mezzadri de composities precies de juiste mate van onvoorspelbaarheid.

Maar ook de minder opvallende rol van bijvoorbeeld Franse hoorn, hobo en fagot was geweldig goed doordacht zonder gelikt te zijn.

Als meesterschap zich niet in de beperking toont dan toch in de details.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden