Foyles bindt bibliofielen door de eigen reputatie te koesteren

Wie in Groot-Brittannië eens lekker wil neuzen in een onafhankelijke boekwinkel, moet zijn adresjes goed kennen. Veel zijn er niet, en het is steeds moeilijker ze te vinden tussen de ketens van WH Smith en Waterstone's.

Bibliofielen in Londen zien het met lede ogen aan. Voor hen is er maar één boekhandel: Foyles, de vijf verdiepingen tellende boekentempel op 113-115 Charing Cross Road in het hart van Londen. Verdeeld over vijftig afdelingen biedt het de grootste keuze in het land en, naar eigen zeggen, in Europa.

"Ons brede aanbod is onze grote kracht", zegt marketingdirecteur Miriam Robinson. Tegen de trend in groeit de winkelketen. Foyles opende vanaf 2005 vijf nieuwe winkels en heeft plannen voor een nieuwe vestiging voor haar vlaggenschip.

Aan deze voorspoed ging echter een moeilijke periode vooraf voor het bedrijf dat de broers William en Gilbert Foyles in 1903 oprichtten. Zij ontdekten een gat in de markt toen zij hun boeken voor hun mislukte ambtenarenexamen wilden doorverkopen. Hun aanbod breidde zich snel uit naar muziek. Later kwam daar een reisagentschap en een postzegelhandel bij. De Foyles lanceerden boekenclubs en populaire literaire lunches met bekende schrijvers. De boekhandel ontving soms wel vijfduizend brieven per dag met bestellingen van over de hele wereld.

Toen de charismatische dochter Christina in 1957 de leiding overnam, raakte het bedrijf echter in verval. Medewerkers werden snel ontslagen, veel personeel sprak slecht Engels, en de betalingsprocedure was omslachtig. Na Christina's dood in 1999 schudde haar neef Christopher het bedrijf met succes op. Foyles kreeg een facelift, een populair café in de winkel, en verkoopt nu ook cadeau-artikelen en kantoorwaren.

"Wij zijn heel zuinig op onze reputatie - onze passie voor en kennis van boeken - nu er zoveel makkelijker manieren zijn om boeken te kopen", zegt Robinson. Foyles opende al in 2001 een online winkel, die meer dan dertien miljoen titels bevat en zo'n 210.000 e-books. De onlineomzet groeit snel, maar de verkoop in de boekhandel zal altijd de kern blijven, zegt Robinson. "In deze digitale maatschappij vinden mensen het fijn om met gelijkgestemden in contact te komen. Boekwinkels bieden daar een uitgelezen mogelijkheid toe."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden