Fortuin vast op zee door schulden rederij Hanjin

Beeld REUTERS

Uitstel van betaling voor de noodlijdende Zuid-Koreaanse containerrederij Hanjin Shipping leidt tot chaos in de containerhandel. Afgeladen vrachtschepen dobberen op zee in afwachting van wat komen gaat.

Havenbedrijven wereldwijd moeten vrezen voor gederfde inkomsten. Retail-, voedings- en elektronicabedrijven wachten tevergeefs op producten en kunnen op hun beurt contracten niet nakomen. Hanjin, de op zes na grootste rederij ter wereld, leed de afgelopen vijf jaar vier keer verlies en zou nog honderden miljoenen euro's op de lat hebben staan voor brandstof en haven- en terminalgelden. Het bedrijf kan sinds twee weken niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen.

Bijna honderd Hanjin-schepen liggen voor anker bij havens over de hele wereld in afwachting van toestemming om aan te leggen. Havens laten de schepen niet binnen omdat ze bang zijn dat betaling uitblijft. "De havenkosten moeten worden betaald, net als de sleepboten die de schepen naar binnen loodsen, de roeiers die de trossen vastleggen, de terminals waar de schepen afmeren en waar de containers worden gelost", zegt zeevrachtexpert Lodewijk Wisse van verladersorganisatie EVO.

Bedrijven de dupe
Op de vrachtschepen staan 540.000 containers vol kleding, voeding en elektronica ter waarde van 14,5 miljard dollar, schat Wisse. "Bedrijven als Samsung, Philips of kledingwinkels zijn de dupe. Als de herfstcollectie of de kerstcadeaus te laat komen, heeft dat grote gevolgen voor een bedrijf."

Een substantieel deel van de vracht is onderweg naar Europa, aldus Wisse. Als de schepen de haven al in mogen, kan er beslag op worden gelegd. Dit is al gebeurd in de Verenigde Staten, Singapore en Spanje, zegt hij. Een containerschip dat naar Rotterdam zou komen is uitgeweken naar Hamburg. "Dat is de safe haven van Europa", zegt Wisse. Dit weekend beloofde de grootste aandeelhouder van het bedrijf, Korean Air, 54 miljoen dollar in Hanjin te pompen zodat de schepen in elk geval kunnen lossen. Maar hiermee zijn de problemen niet verholpen.

Niet alleen Hanjin zit in zwaar weer. De scheepvaart wereldwijd verkeert in crisis, zegt Sjaak Poppe van Havenbedrijf Rotterdam. "Grote rederijen voeren onderling stevige concurrentie om vracht zo goedkoop mogelijk te verschepen. Gingen er vroeger tienduizend containers op een schip, nu zijn het er twintigduizend." Het gevolg, volgens Poppe: "Er is meer scheepsvolume dan lading." Grote rederijen komen niet uit de kosten. "Het was wachten tot er een rederij omviel", zegt ook scheepvrachtexpert Wisse. "Wij vragen ons al jaren af hoe het kan dat rederijen steeds grotere schepen bouwen, de vrachtprijzen omlaag blijven gaan en er miljarden verlies wordt geleden zonder dat er bedrijven omvallen."

Grote gevolgen in rotterdamse haven
"Hanjin-containers staan overal", zegt Rob Bagchus van ECT, dat containers overslaat in de Rotterdamse haven. Sinds de rederij twee weken geleden uitstel van betaling aanvroeg, gaan de containers geen kant meer op, ECT houdt ze vast als onderpand. He bedrijf wil een vergoeding van zowel Hanjin als de partijen voor wie de lading was bedoeld. Na tussenkomst van de rechter besloten verladers en transportorganisaties de kosten van een mogelijk faillissement van Hanjin met ECT te delen. Hanjin is goed voor zo'n 5 procent van de zeecontainers in de Rotterdamse Haven. Mocht een faillissement volgen, dan wordt ECT hard geraakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden