Fokker ziet doorbraak op vliegmarkt China

Van onze redactie economie

Vijf jaar lang heeft Fokker vruchteloos geprobeerd op de Chinese markt binnen te dringen, vertelt concern-woordvoerder E. van Veen. Een paar maal is Fokker dicht bij het tekenen van een contract geweest, maar de zaak werd telkens op het laatste moment afgeblazen. Sindsdien stonden de besprekingen op een laag pitje, zegt hij. Maar minister Andriessen van economische zaken heeft daar nu plotseling verandering in weten te brengen. "Hij heeft op de regering in Peking sterke druk uitgeoefend. De Volksrepubliek moest eindelijk eens zaken doen met Nederland, en zeker met Fokker."

De transactie met Fokker blijkt werkelijk hals over kop te zijn beklonken. Een paar Chinezen zijn de F 100 op Schiphol nog komen bekijken. Maar in China zelf heeft nooit een demonstratiemodel rondgevlogen, zegt de Fokker-woordvoerder. Aanvankelijk lag het in de bedoeling dat koningin Beatrix in 1989 bij haar staatsbezoek aan de Volksrepubliek als vlagvertoon per F 100 zou reizen. Maar na het neerslaan van de studentenbetoging op het Tiananmen-plein in Peking werd het staatsbezoek afgeblazen.

Op aanwijzing van minister Andriessen is Fokkers tweede man B. Wilschut het vorige weekeinde in allerijl naar Peking gestuurd. Gistermorgen al - precies op de dag dat de Nederlandse regering zou beslissen over de duikbootorder voor Taiwan - kwam de deal met de overkoepelende Chinese staatsluchtvaartmaatschappij CAAC rond. Volgens de Fokker-woordvoerder is een goede prijs afgesproken: bijna 500 miljoen gulden. Per 'kaal' toestel is dat ruim 52 miljoen, maar samen met reserve-onderderdelen en de opleiding van vliegers en grondpersoneel betaalt Peking 70 miljoen gulden per stuk. "Er wordt in harde valuta betaald."

De Chinese markt is veelbelovend. Over enkele maanden verwacht Fokker nog een vervolgopdracht van CAAC. Vanwege de slechte verbindingen over land groeide het vliegverkeer in de Volksrepubliek de afgelopen tijd met twintig procent per jaar. Mede omdat de bestaande CAAC-vloot grotendeels uit Toepolews en andere verouderde toestellen bestaat, zijn er tot het eind van deze eeuw naar verwachting 350 nieuwe straalvliegtuigen nodig van het type 100-zitter dat Fokker maakt. Ook de turboprop F 50 maakt in China kans.

Als alles meezit, zegt de woordvoerder, zou Fokker aan China de komende acht jaar zo'n 150 tot 160 toestellen kunnen verkopen. Dat is een totale exportwaarde van acht miljard gulden. De belangstelling voor het Nederlandse produkt verklaart de Fokker-zegsman mede uit de teleurstellende ervaringen die CAAC heeft opgedaan met de concurrerende machine BAe 146 van British Aerospace. "Die toestellen bevallen niet, die gaan eruit."

Een andere concurrent, de MD 95 - "de Lada onder de DC 9's" - die McDonnel Douglas in China onder licentie wil laten bouwen, vormt op dit moment evenmin een bedreiging. Volgens Fokker is het contract voor de bouw van de nieuwe McDonnel-fabriek in China tot eind dit jaar uitgesteld.

Tandengeknars

Gejuich bij Fokker, maar tandengeknars bij de Rotterdamse werf RDM, onderdeel van het Begemann-concern van de Brabantse imperiumbouwer Joep van den Nieuwenhuyzen. RDM-topman Den Dulk noemt het wegvallen van de duikbootorder voor Taiwan een "beschamende zaak" . Het kabinet heeft de afweging tussen "onze belangen in China en onze belangen in Taiwan" zijns inziens verkeerd gemaakt.

Den Dulk had tot afgelopen maandag sterke aanwijzingen dat een exportvergunning voor de levering van duikboten aan Taiwan rond zou komen. Die aanwijzingen kreeg hij via het ministerie van economische zaken. "Minister Andriessen heeft een niet verklaarbare bocht genomen" , aldus Den Dulk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden