Fokker wordt beetje Britser

Engelse investeerder verkoopt fabrikant van vliegtuigonderdelen aan grote collega GKN

Meerdere malen benadrukte topman Kevin Cummings van GKN Aerospace gisteren hoe 'opwindend' de overname van Fokker Technologies is. Voor hemzelf, de klanten en het personeel van GKN en Fokker.

Naast hem zat de topman van het Nederlandse vliegtuigbedrijf, Hans Büthker. Hij sprak één keer zijn opwinding uit. Toch was Büthker niet minder gelukkig met de overname dan Cummings. "De toenadering kwam van twee kanten", zei hij.

GKN betaalt 706 miljoen euro voor de Nederlandse bouwer van vliegtuigonderdelen. Ongeveer een jaar geleden begonnen de eerste gesprekken, in een vriendelijke sfeer, zei Cummings. Waarom beide bedrijven elkaar opzochten, daarover kon Cummings kort zijn. "Fokker is een sterk technologisch bedrijf, GKN is een sterk technologisch bedrijf. Samen zijn we een nog sterker technologisch bedrijf."

Zowel Fokker als GKN wil groeien. Fokker zocht daarvoor kapitaal en een partner die aanwezig is in de Verenigde Staten, een markt waar Fokker zelf niet zo sterk staat. GKN wel. Het bedrijf is van oorsprong Brits, maar heeft meer medewerkers buiten Groot-Brittannië dan erbinnen. Cummings zelf is geen Engelsman maar Amerikaan.

Hoe internationaal GKN ook is, in Azië heeft de onderdelenbouwer nog geen sterke positie. Fokker heeft die met fabrieken en samenwerkingsverbanden in Turkije, India en China wel. Azië is de belangrijkste markt voor de vliegtuigindustrie. "Daar worden de komende tien jaar de meeste vliegtuigen verkocht", verklaarde Cummings.

Bij de overname was het voor de top van Fokker belangrijk dat het 'Nederlandse ecosysteem' niet werd afgebroken. Daarmee doelde Büthker op de samenwerking van Fokker met de technische universiteiten en de overheid. Die samenwerking zal, net zoals het hoofdkantoor van Fokker en de ontwikkel- en productieafdelingen, in Nederland blijven.

Banen? Ook die zullen voorlopig niet verdwijnen. "De overname is gericht op groei", zei Cummings. "Niet op krimp." Zelfs de naam Fokker blijft, verzekerde de topman van GKN Aerospace. Wel zullen op lange termijn beide namen van de twee bedrijven worden samengevoegd. Iets als GKN Fokker? "Zou kunnen."

Fokker is in het collectief geheugen van Nederland nog altijd de luchtvaartpionier uit 1919. Toch is het huidige Fokker Technologies niet meer dan een restant van de ooit zo gevierde vliegtuigbouwer. Fokker ging in 1996 failliet. De gezonde onderdelen maakten een doorstart onder de naam Fokker Aviation, dat later verder ging als dochter van industrieconcern Stork. Drie jaar geleden kwam het bedrijf in handen van Arle Capital, een investeerder, net als GKN uit Groot-Brittannië.

De laatste jaren draait Fokker steeds beter. De omzet steeg van 616 miljoen euro in 2010 naar 758 miljoen in 2014. Toch is de overname volgens Fokker noodzakelijk om verder te groeien. Het bedrijf is te klein om dat op eigen kracht te doen. "De grote opdrachtgevers zitten over de hele wereld. Dan verwachten zij ook van hun leveranciers dat zij overal aanwezig zijn", zei Büthker.

Smederij uit 1759

Guest Keen Baldwins (GKN) maakt niet alleen onderdelen voor vliegtuigen maar ook voor auto's en machines. Bij GKN werken 51.000 mensen in dertig landen. De omzet in 2014 was 10,6 miljard euro. Fokker gaat deel uitmaken van GKN Aerospace. Deze divisie verkocht vorig jaar voor 3,1 miljard aan vliegtuigonderdelen. Dat deed zij met 12.000 medewerkers. De wortels van GKN gaan terug tot 1759, naar een ijzersmederij in Wales.

Bijna 100 jaar oud

Fokker Technologies is gebouwd op de restanten van Fokker dat in 1919 werd opgericht door Anthony Fokker. Bij de onderneming werken 5000 personeelsleden, van wie 4000 in Nederland. De omzet bedroeg vorig jaar 758 miljoen euro. Fokker maakt niet alleen vliegtuigonderdelen, het verzorgt ook nog het onderhoud van de oude Fokkervliegtuigen die nog in de lucht zijn. Deze opdrachten nemen met het jaar af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden