Fokker hoopt op veel werk door Chinese zakenjet

Order van Comac schept geen nieuwe banen

Fokker Services heeft zijn eerste grote order uit China binnen. Het Chinese Comac gaat een nieuw toestel voor zakenmensen bouwen. Dat doen zij op basis van een bestaand ontwerp van het passagierstoestel ARJ21-700. Fokker Services zal onder meer het interieur en de slaapcabines ontwerpen.

De opdracht uit China is een vervolg op de contacten die in 2012 werden gelegd. In de jaren daarna kreeg Fokker Services - het onderhoudsbedrijf Fokker - een aantal kleinere, adviserende opdrachten. Die zijn naar tevredenheid afgerond, zo blijkt uit de nieuwe deal met Comac.

Voor het brede publiek in het Westen is Comac een nog onbekende vliegtuigbouwer. Maar zoals bij alles wat Chinees is, denkt Comac in het groot. Het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus zullen de komende jaren moeten rekenen op hevige concurrentie van het Chinese staatsbedrijf.

Hoeveel geld de order oplevert, willen Fokker en Comac niet zeggen, al spreekt topman Peter Somers van Fokker Services over 'enkele tientallen miljoenen euro's'. Daar blijft het volgens Somers niet bij. Hij verwacht in de toekomst meer orders uit China te ontvangen. Zo kan Comac uitgroeien tot een belangrijke afnemer voor de Nederlandse producent van vliegtuigonderdelen.

Het interieur zullen Fokker en Comac gezamenlijk ontwerpen in Nederland, de bouw doen de Chinezen op een vestiging in Shanghai. Meer banen schept de nieuwe order dan ook niet. "Het leidt tot continuïteit van de werkgelegenheid", zegt een woordvoerder van Fokker Services. "Het biedt werk aan enkele tientallen ingenieurs in onze vestigingen in Hoogerheide en Hoofddorp." Vorig jaar nog verdwenen er honderd banen bij Fokker Services in het Noord-Brabantse Hoogerheide omdat er te weinig werk was.

Dat Comac kiest voor Fokker Services heeft naast de eerder aangehaalde banden ook te maken met de ervaring die het bedrijf heeft met het ombouwen van passagiersvliegtuigen. Zo is Fokker Services eveneens betrokken bij ombouwprojecten van Boeing en Airbus.

Fokker Services is niet het eerste onderdeel van het Nederlandse bedrijf dat banden aanknoopt met China, de snelst groeiende luchtvaartmarkt ter wereld. Een ander onderdeel, Fokker Elmo, heeft al een eigen fabriek in China. Fokker Elmo maakt de bekabeling voor vliegtuigen. Dat doen zij voor Comac, Boeing en Airbus, maar ook voor gevechtsvliegtuigen als de JSF.

Verdubbeling van het aantal vliegtuigen

Zowel Boeing als Airbus publiceerden afgelopen dagen hun verwachtingen over de groei in de luchtvaart. Airbus denkt dat de komende twintig jaar 32.600 nieuwe passagiersvliegtuigen nodig zijn, goed voor een waarde van 4,9 biljoen dollar (4370 miljard euro). Boeing verwacht dat de groei nog groter is en zet in op ruim 38.000 nieuwe toestellen. Momenteel vliegen er mondiaal 19.000 passagiersvliegtuigen rond.

De grootste groei komt uit opkomende economieën als China, India, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika, denkt Airbus. Toch blijven Europa en Amerika belangrijke afnemers van nieuwe toestellen. Tot 2034 zullen er 7300 toestellen naar Europa en 7800 naar Noord-Amerika gaan, zo laten cijfers van Boeing zien. De grootste afnemer is China, dat ruim 14.300 toestellen nodig heeft. De verwachting is dan ook dat China binnen tien jaar de grootste luchtvaartmarkt ter wereld is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden