FNV wil aanpak van dieselrook op werkplek

Meer dan een half miljoen Nederlanders werkt in kankerverwekkende dieselrook. De FNV voert campagne voor een gezonde werkplek.

Vuilnismannen werken dagelijks in de uitlaatgassen van de vuilniswagen. Maar ook in de haven, op het vliegveld, bij veerponten en in de transportsector staan werknemers in de kankerverwekkende dieselrook. Volgens FNV Bondgenoten komen 600.000 werknemers in contact met de uitlaatgassen van dieselmotoren.

De vakbond maakt zich zorgen. Heidi Timmermans, beleidsadviseur arbeidsomstandigheden: „Er zijn veel werknemers die meer dan twee uur per dag in de dieselrook staan. Daar moet iets aan gedaan worden.” Ter ondersteuning van de campagne ’Maak uw werkplek dieselrookvrij’ verspreidt FNV Bondgenoten volgende week 370.000 ansichtkaarten onder hun leden. De ansichten roepen de werknemer op om zelf actie te ondernemen.

Wettelijk geldt dat diesel op de werkplek moet worden vervangen door aardgas of elektriciteit. Als dit niet kan, moet het bedrijf zorgen dat de blootstelling ’zo laag mogelijk is’. Dit kan worden bereikt door het gebruik van roetfilters, het verplaatsen van de uitlaat en het rekening houden met de windrichting.

Uit een enquête van de FNV blijkt dat er onder werknemers die in de buurt van dieselmotoren werken grote behoefte is aan dergelijke informatie. De meesten weten niet wat voor maatregelen het gevaar van dieselrook kunnen verminderen. Leden maken zich zorgen over hun gezondheid. Timmermans: „Er zijn werknemers die klagen over hoofdpijn of die zwarte troep ophoesten .”

„Aardgas is een stuk schoner en heeft nauwelijks nadelen”, zegt Bert van Meegen, hoofd uitvoering van afval- en reinigingsdienst ReinUnie. Het bedrijf heeft twintig personenauto’s en vrachtwagens die rijden op aardgas. De vuilniswagens van ReinUnie rijden op diesel, maar zijn wel uitgerust met filters die aan de hoogste Europese emissienorm voldoen. Bovendien staan er geen medewerkers achter de uitlaat, omdat een robotarm de containers in de wagen leeggooit. Maar waarom rijden de vuilniswagens niet op aardgas? Van Meegen: „Bij de aardgasmotor gaat de robotarm iets langzamer dan bij de dieselmotor. Door die vertraging halen wij onze productienorm niet”.

De arbeidsinspectie controleert vooral gesloten ruimtes. Woordvoerder Magda de Vetten: „Binnen zijn de risico’s groter dat de rook blijft hangen. Buiten controleren wij alleen bij klachten, omdat de blootstelling door de wind minder groot is.” De arbeidsinspectie gaat binnenkort het gevaar van dieselrook aankaarten bij de huisvuilbranche.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden