'Fnuikend, zo'n boyband'

De eerste baan maakt vaak diepe indruk. Acteur, theaterproducent en schrijver Bastiaan Ragas (41) begon in boyband Caught in the Act.

"Al mijn vrienden waren nog aan het studeren. Zij hielden zich bezig met feestjes van de studentenvereniging en bijbaantjes achter de bar. Ik vloog de hele wereld over en had afspraken met accountants omdat ik niet wist wat ik met alle royalties aanmoest.

Ik wilde altijd al het entertainment in. Ik was groot fan van Dean Martin, Frank Sinatra, Elvis. Zij zongen, speelden in films, maakten grapjes, dansten. Het was een soort entertainment dat in Nederland nauwelijks meer bestond.

De manager die jongens zocht voor een boyband, was de man die ook de Dolly Dots groot had gemaakt. Ik wilde kijken of het zou lukken. In Nederland werden we uitgejouwd, zeker in het begin. De Nederlandse volksaard zit zo in elkaar dat we sterren het leukst vinden als ze heel bereikbaar en 'gewoon' zijn. Het idee van een boyband is juist dat de jongens op een hoog podium staan, en ongrijpbaar zijn.

In Duitsland werkte het wel, en daarna volgde het succes in veel andere landen. We waren zo ongeveer altijd op reis, en altijd beschikbaar. Hoorde de manager ineens over een evenement in Slovenië? Hup, dan vlogen we daarheen.

Zo ging het acht jaar lang. Hoeveel ik er ook van heb geleerd, voor je persoonlijke ontwikkeling is het fnuikend. Er was een mal - het format - en daar stopte men het deeg in, dat waren wij. Het contract zat helemaal dichtgetimmerd, want als één van ons uit de band zou stappen, zou 'de magie' verdwijnen. De toermanager, platenmaatschappij, het managementbureau wilden dat niet: zij waren financieel afhankelijk van ons. Het format-denken beperkte alle creativiteit en originaliteit. Nu ik zelf theater maak, ga ik daarom precies op de omgekeerde manier te werk. Ik ga uit van het talent van de personen - daar bedenken we een voorstelling omheen.

Ik heb in die boybandperiode heel wat opgestoken over communicatie en promotie. Tien jaar lang: wanneer komt de single uit, hoe ziet-ie eruit, hoe vertalen we dat naar een videoclip? Hele teams die zich erover bogen. Die ervaringen komen nu goed van pas wanneer ik een voorstelling maak, of een boek heb geschreven. Talent en inhoud zijn het uitgangspunt, maar daarna bepalen vormgeving en promotie voor een groot deel of het verkoopt.

Het belangrijkste wat ik, achteraf bezien, leerde: de schoonheid van het leven zit in de relaties. Toen mijn oudste broer trouwde, kon ik daar alleen 's ochtends bij zijn. Ik werd ingevlogen, en moest halverwege de dag weer weg, omdat we bezig waren met een toer door Oostenrijk. Daar stond ik 's avonds, tranen verbijtend, in Wenen. Leuk, die 30.000 mensen in het publiek, maar ik wilde bij mijn broer zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden