FloraHolland maakt weer winst

Directe handel tussen kweker en koper levert voor het eerst meer op dan de verkoop met de veilingklok

Voor FloraHolland, de grootste bloemen- en plantenveiling ter wereld, was 2014 een omslagjaar, maar niet alleen een van slingers en gebak. Na een fors verlies van 15,6 miljoen euro in 2013, was er vorig jaar een winst van 9,6 miljoen.

Een negatieve mijlpaal was er ook: de veilingzalen van Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde haalden voor het eerst minder dan de helft (49 procent) van hun omzet uit de fysieke verkoop van bloemen en planten via de klok. Niet eerder brachten directe transacties tussen kopers en kwekers meer op dan de zogeheten klokverkopen.

Die verschuiving ging in 2014 minder hard dan in voorgaande jaren en de veilinghal houdt al rekening met een toekomst waarin klanten nog vaker via de computer hun bloemen uitzoeken. Toch doet dat pijn. Zeker in Aalsmeer, waar eind vorig jaar voor het laatst een kar met bloemen de veilingzaal werd ingereden. De bloemen kunnen in de koeling blijven, omdat klanten vaker op kantoor via hun beeldscherm de bloemen bekijken en kopen.

"Bloemen en planten zijn meer dan 100 jaar verkocht vanuit een veilingzaal. Dat was echt iets Nederlands", zei algemeen directeur Lucas Vos bij de presentatie van de jaarcijfers. "Dat de veilingzalen in Aalsmeer nu op een doordeweekse dag voor de helft leeg zijn, is toch even wennen."

Door schaalvergroting leveren kwekers grote partijen bloemen direct aan de klant in binnen- of buitenland. Supermarkten verkopen vaker en meer bloemen, die ze zonder tussenkomst van de veilingklok inkopen. Op klokverkopen maakt FloraHolland meer winst. Bij directe verkoop verdient het veilinghuis alleen aan de administratieve afhandeling van de koop.

Ondanks die lege plekken blijft de klok in Aalsmeer volgens Vos een 'wereldwijd referentiepunt' voor de bloemenhandel. "Onze belangrijkste waarde is dat wij een coöperatie zijn, dat is ook in de toekomst nog nodig. Net als de functie van een logistiek knooppunt. De groente- en fruitsector heeft zijn coöperatieve karakter verloren. Daar hebben de telers nu spijt van."

Zover zal het in de sierteelt niet komen, verwacht Vos, al nam het ledental licht af. De organisatie van kwekers zag de omzet vanuit Rusland, een belangrijke afnemer, met 10 procent dalen. De opbrengsten daalden tot 283 miljoen euro door de daling van de roebel en de economische malaise daar.

Dat zorgde voor een omzet van 4,5 miljard euro, 1,4 procent meer dan in 2013. De bloemen en planten waren vorig jaar ook wat duurder dan in 2013. Ook werd vorig jaar meer ingevoerd. Grootste buitenlandse afnemer blijft Duitsland, gevolgd door Engeland en Frankrijk. De export naar dat laatste land groeide het hardst met 10 procent. Voor een gezonde bedrijfsvoering is volgens financieel directeur Rens Buchwaldt een winst nodig van 15 miljoen euro.

Een vorig jaar aangekondigde reorganisatie moet voor 2020 de kosten met een derde drukken. Vorig jaar schrapte FloraHolland al 200 banen. Dat leverde een besparing op van 11 miljoen euro en was aanleiding voor de eerste staking in de historie van FloraHolland.

Vos: "De relatie met onze klanten was toen slechter dan ooit. Zij vonden onze toekomst onduidelijk. De grootste klus is hoe wij kunnen komen tot stabielere veilingprijzen. Met meer onzekerheid in de markt, is de klok een geëigend mechanisme voor dagverse handel. Wanneer de veilingklok wordt stilgezet? Dat zal nooit gebeuren."

Populaire orchidee

De verkoop van de Phalaenopsis, die behoort tot de orchideënfamilie, is volgens FloraHolland-directeur Lucas de Vos enorm toegenomen de afgelopen jaren. "Nu zijn vooral de roze en paarse populair, de witte minder." Deze kamerplant leverde de meeste omzet op.

De altijd gewilde roos

Niet alleen de potroos doet het goed, met stip op nummer één als meest verkochte snijbloem: de roos. Vooral de rode roos is traditioneel voor FloraHolland een topper. "De afzet van de kleinere roos, zonder doornen aan de steel, aan supermarkten neemt toe."

Tropische daler

De tropische Anthurium kende wat verkopen betreft juist geen goed jaar. Deze plant leverde met 51 miljoen euro een iets minder hoge omzet dan voorheen.

Fleurige vetplant

Ver achter de Phalaenopsis komt de kleurrijke Kalanchoë. Samen met de pothyacint en Campanula (klokjesbloem) is deze plant qua verkoop een fikse groeier.

Klassieke kamerplant

Potchrysanten zijn de op drie na meest verkochte kamerplanten van Nederland. Via FloraHolland werden vorig jaar in totaal 315 miljoen stuks kamerplanten verhandeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden