Flixbus lijkt op intercity, maar staat wel in de file

Duits vervoerbedrijf concurreert met NS op vijf routes zonder directe treinverbindingen

"Goedkoper en sneller met de bus dan met de trein." Met deze belofte wil het Duitse vervoersbedrijf Flixbus zich vestigen op de Nederlandse wegen. Tussen vijf steden waar nog geen directe treinverbinding is, rijden nu bussen van Flixbus. Het gaat om routes als Rotterdam-Nijmegen, Eindhoven-Enschede en Enschede-Groningen.

Een ritje van Rotterdam naar Den Bosch wordt door Flixbus aangeboden voor een prijs vanaf 6 euro. Dat lijkt aanzienlijk goedkoper dan de 15,70 die een treinreiziger in de tweede klas betaalt. Flixbus gebruikt echter, net als vliegmaatschappijen, fluctuerende prijzen. De prijs van de stoel stijgt naarmate meer plaatsen in de bus zijn vergeven. Volgens woordvoerster Rosa Donat kan de prijs maximaal drie keer hoger uitvallen dan het goedkoopste ticket.

Ook is een kaartje duurder wanneer dat niet online wordt gekocht. Het starttarief van de route Eindhoven-Groningen is 11 euro via de website, en 25,50 wanneer in de bus zelf wordt betaald. De reistijd is onvoorspelbaar. De bussen, die ook in de spits rijden, mogen geen gebruik maken van de vluchtstrook. Donat hoopt hier snel toestemming voor te krijgen, waardoor het een interessant alternatief wordt voor automobilisten.

"Een gewaagde stap, maar er valt weinig te verliezen", zegt Bert van Wee, hoogleraar aan de Technische Universiteit van Delft. "Ze investeren weinig. De wegen liggen er al. Wordt het project niks in Nederland, dan kunnen de bussen gebruikt worden in een ander land waar het bedrijf actief is."

Van Wee legt uit dat het wennen zal zijn voor reizigers die doorgaans de trein pakken. "Passagiers vinden het fijn om te weten dat er een precieze prijs en aankomsttijd is." Toch denkt de hoogleraar dat een breed publiek bediend kan worden. "Voor mensen met een lager inkomen - die van tevoren hun reis kunnen inplannen - zijn de lage kosten aantrekkelijk. Zakenmensen kijken minder naar prijs, maar wel naar comfort en luxe.

Van Wee verwacht nog geen serieuze concurrentie voor de NS. "Mocht het wel aanslaan in Nederland, dan zal de groei langzaam verlopen." Het bedrijf heeft de ambitie om tegen het einde van 2016 vanuit alle steden in Nederland met meer dan honderdduizend inwoners een bus te laten vertrekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden