Flitskredietaanbieder Ferratum krijgt symbolische tik op de vingers

Beeld ANP XTRA

Ferratum misleidt de Nederlandse consument online om hem zo een te dure lening te laten afsluiten. 

Voor het eerst in zes jaar tijd is een Nederlands orgaan erin geslaagd de enige overgebleven flitskredietaanbieder schade toe te brengen. De ­Reclame Code Commissie (RCC) ­oordeelt dat de website van het Finse Ferratum de consument misleidt, en verordonneert de kredietverstrekker de tekst aan te passen. Op de homepage van Ferratum en diens label Saldodipje staat dat een lening 14 procent rente per jaar kost, terwijl de werkelijke kosten veel hoger zijn.

Een flitskrediet is een kortlopende lening van een paar honderd euro. Consumenten betalen voor zo’n krediet een torenhoge rente. Een lening van 100 euro met een looptijd van een maand kost bij Ferratum 21 euro aan verborgen kosten, de zogeheten ­‘garantstelling’. Inclusief reguliere rente betaalt een klant omgerekend liefst 270 procent rente op jaarbasis. 

Roeping

Dergelijke rentes zijn in Nederland niet toegestaan. 14 procent per jaar is het maximaal toegestane percentage. Dat Ferratum zijn peperdure krediet toch kan aanbieden komt door een truc. Nadat de Nederlandse regels in 2011 strenger werden, verplaatste het bedrijf zijn Nederlandse afdeling naar Liverpool in Engeland. In 
het ­Verenigd Koninkrijk zijn de regels voor kredietverstrekkers een stuk minder strikt dan in Nederland. ­Zolang Ferratum zijn klanten via ­internet benadert, heeft het geen vergunning nodig van de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM beboette het bedrijf in 2013 nog wel voor de activiteiten van voor de verhuizing.

Het was Gerhard Borgert die ontdekte dat hij Ferratum wel ter verantwoording kon roepen bij de Reclame Code Commissie. Borgert is een voormalig schuldenaar en zelfopgeleid juridisch expert, die zijn roeping heeft gevonden in het helpen van schuldenaren. Van de strijd tegen flitskrediet heeft hij een persoonlijke queeste gemaakt. Hij probeert al jaren een rechtszaak tegen Ferratum uit te ­lokken, tot nu toe zonder succes. ­Ferratum zet wanbetalers wel onder druk om terug te betalen, maar daagt weigerende klanten niet voor de rechter. Het risico op verlies is de multinational te groot.

Hoger beroep

Borgerts overwinning bij de Reclame Code Commissie is er een met symbolische waarde. De RCC moet het ­hebben van zijn gezag, want het kan geen sancties opleggen. “Toch is de overwinning mooi. Het heeft mij een retourtje Amsterdam gekost, hun twee dure advocaten”, zegt Borgert. 

Ferratum laat in een schriftelijke reactie weten in hoger beroep te gaan. Voor de commissie argumenteerde de Finse kredietverstrekker dat de website wel degelijk meldt dat een garantsteller leidt tot ‘extra kosten’. De RCC oordeelt echter dat Ferratum willens en wetens reclame maakt voor een product dat duurder is dan wettelijk toegestaan. De reclame zou consumenten kunnen overhalen tot een te dure lening. Dat is volgens de commissie in strijd met de als kredietverstrekker benodigde ‘professionele toewijding’.

Lees ook:

AFM en NIBUD waarschuwen voor flitskredieten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) waarschuwden consumenten al in 2011 voor het afsluiten van flitskredieten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden