Flitsende opera dankzij een jonge cast

OPERA

Il matrimonio segreto De Nationale Opera/Opera Zuid/Nederlandse Reisopera ****

Ongeveer het eerste wat je bedenkt na het zien van de voorstelling van Domenico Cimarosa's 'Il matrimonio segreto' is: wat jammer dat dit maar vijf keer te zien is. Na voorstellingen in Hengelo en Deventer deed de bruisende enscenering vrijdag met groot succes het Amsterdamse Opera Forward Festival aan. Daar is woensdag nog een voorstelling, dan eentje in Maastricht, en voorbij is het. Even flitsend als de voorstelling zelf.

De productie markeert de eerste samenwerking tussen de drie operagezelschappen in Nederland - De Nationale Opera, Opera Zuid en Nederlandse Reisopera. Alles aan de voorstelling ademt jong, jong, jong. De zangers op de bühne zijn aanstormende talenten, in de bak zit het Nationaal Jeugd Orkest en decor en kostuums zijn ontworpen door een beginnend Italiaans duo, dat met hun schitterende ontwerp de eerste Dutch Opera Design Award had gewonnen.

Zo'n beetje de enige doorgewinterde in het operavak is regisseur Monique Wagemakers, die met haar ervaring de jeugd heeft weten te inspireren tot grootse daden. In de propvolle Stadsschouwburg werd vrijdagavond fantastisch gereageerd op de goed gedoseerde grappen en het aanstekelijke spel van de zes zangers.

De komische opera uit 1792 valt in stijl tussen Mozart (net gestorven) en Rossini (net geboren) in. Het verhaal is een klassieke 'comedy of errors' waarin iedereen met iemand wil trouwen die al bezet is dan wel een ander op het oog heeft. Het geheime huwelijk uit de titel zorgt uiteindelijk voor de ontknoping. De enscenering speelt zich af in een chique bruidsjurkenboetiek (mooie vondst), waarin de keurig in zilveren zakken geritste trouwjurken aan knaapjes in stellingen hangen. Het decor leent zich prachtig voor sluip-kruip-door-actie en in de kostuums zitten mooie knipogen, zoals een barokke outfit van spijkerstof.

Wagemakers laat de zangers in dit mooie decor uitstekend bewegen en heeft hen aangezet tot sterk spel. Schitterend is het slowmotion kwartet. De opkomst van Il conte Robinson (een sterke rol van Michael Wilmering) is een van de andere vele voorbeelden. Wilmering neemt met lijf en stem meteen bezit van de bühne. Mezzo Hanna-Liisa Kirchin (tante Fidalma) is ook al zo sterk als acterend personage. Deze leerlinge van Nelly Miricioiu heeft bovendien een kloeke stem om 'u' tegen te zeggen. Lilian Farahani (Carolina) en Mikheil Kiria (Geronimo) weten prima raad met hun rollen.

In de opera zijn het de vele, snelle ensembles die vaart in het gebeuren brengen. Dirigent Benjamin Bayl zorgt er met het ad rem reagerende Nationaal Jeugd Orkest voor dat alles mooi op de rails blijft. Een feestelijke en ouderwetse avond, met overgave gebracht door de makers van de toekomst.

Info: www.operaballet.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden