Flirten met klanten en collega’s doet de omzet van het bedrijf stijgen.

Door flirten zakelijk succes behalen. Honderd managers en adviseurs van Rabobank Westland leerden tijdens de workshop van flirtcoach Angelique van ’t Riet hoe ze de klant het hof moeten maken. ,,Als je de eerste indruk verknalt, heb je zeven contactmomenten nodig om het goed te maken.”

Nog wat lacherig is het in de zaal. Van ’t Riet: ,,Wie van jullie associeert flirten met seks?’’ Slechts vier van de honderd vingers gaan omhoog. Maar daar trapt de flirtcoach niet in. ,,Bijna iedereen maakt die associatie.’’ Maar het opbouwen van seksuele spanning is hier niet de bedoeling, maakt ze snel duidelijk. Op een scherm achter haar verschijnt de definitie van zakelijk flirten: ,,Het geven van positieve aandacht aan een ander met het doel iets te bereiken.’’

,,Maar als je dat flirten nou niet in je hebt?’’ vraagt een Rabobank-medewerker vertwijfeld. ,,Jij hebt het als kind in je gehad, dan zit het er nog steeds’’, roept de flirtcoach. Want kinderen zijn, volgens haar, onze beste leermeesters. Zij weten precies hoe ze zich moeten gedragen om te krijgen wat ze hebben willen. ,,Is het niet kunstmatig? Moet je dan met een boekje naar bijeenkomsten?’’, wil een ander wantrouwend weten. ,,Nee’’, zegt de flirtcoach. Eén van de eerste tips is: ’Blijf jezelf’. Flirt-tips en weetjes volgen elkaar op. Angelique van ’t Riet: ,,Je wordt voor 93 procent beoordeeld op je lichaamstaal en slechts voor zeven procent op je woorden. Je contact wordt bepaald door iets waar je je niet van bewust bent. Zorg dus dat je eerste indruk staat als een huis.’’

IJverig wordt er genoteerd op de Rabobank-schrijfblokken. ,,Als je de eerste indruk verknalt, heb je zeven contactmomenten nodig om weer neutraal beoordeeld te worden. En dan moet je nog eens beginnen met bouwen. Wat kun je doen om een goede eerste indruk te geven? Zorg ervoor dat de eerste zinnen die je bij een eerste ontmoeting uitspreekt positief zijn. Begin dus niet over files, lastige kinderen of onwillige collega’s.’’ Streng: ,,Doe nooit meer je armen over elkaar, dat is een gesloten, beschermende houding.’’

De flirtcoach neemt een stoere houding aan en doet beide handen in de zakken. ,,Nederlandse mannen zijn geneigd om op deze manier te praten. Haal in ieder geval één hand uit je zak. En, mannen: vrouwen zien echt alles. Dus ga niet met de sleutels en muntjes in je zak rammelen.’’ Vooral de vrouwen in de zaal lachen. Maar zij moeten eens leren om complimenten in ontvangst te nemen, want dat kan een vrouw slecht, vindt Van ’t Riet. En als zij een ketting om heeft met een hanger die tussen haar borsten hangt, moet ze niet meteen denken dat mannen in haar decolleté gluren.

Dan is er een oefening. Collega’s die elkaar niet goed kennen, moeten via een beeld vertellen wat hun eerste indruk van de ander is. ,,Een leeuwin’’, zegt een kleine donkere man tegen een grote blonde vrouw. ,,Want jij bent een jager. Je brengt de prooi binnen en deelt die met anderen.’’ De vrouw kijkt verbluft en zegt: ,,Zo typerend. En jij’’, zegt ze ,,bent een Alfa Romeo. Een snelle auto voor het zuidelijke Italiaanse type.’’ ,,Ja duw me maar in die hoek’’, lacht haar collega die van Turkse afkomst is. Ze zegt: ,,Je straalt ook warmte uit’’. Hij knipoogt. De flirtcoach zegt waardeert het: ,,Jij weet al een heleboel.’’

Angelique van ’t Riet (36) was communicatie-deskundige tot drie jaar geleden de markt instortte. ,,Ik moest iets verzinnen waardoor ik werk zou blijven houden. Op een avond stond ik in de kroeg. Ik was vrijgezel en een jongen deed een onhandige poging om met me te flirten. Het irriteerde me. In de auto terug dacht ik na over de reden waardoor ik altijd de baan had gekregen die ik wilde. Dat had te maken met twee dingen: flirten en charisma. Toen wist ik ineens wat ik wilde. Ik zou een flirten-voor-mannen workshop opzetten. Ik stuurde persberichten rond en een paar dagen later stond in de krant: ’Flirtkoningin opgestaan’. Later kreeg ik de vraag van bedrijven of ik voor hen ook zo’n workshop zou willen opstarten. Nu geef ik zo’n vier keer per week workshops aan ict’ers, kappers, politici, meubelverkopers, noem maar op. Morgen ga ik de politie leren flirten.’’

Geen gemakkelijke klus, weet ze, want het duurt lang voor je het vertrouwen wint van een agent. Ook bij ict’ers is het hard werken, ,,die zitten heel erg in hun hoofd, terwijl mijn workshop juist gaat over gevoel.’’ En de Rabobankers? ,,Ze zijn al klantvriendelijk, maar kunnen nog wel wat leren.’’ Eén van de dingen die de toekomstige flirters, volgens Van ’t Riet, moeten oefenen is het doorbreken van oude patronen. Tegen de zaal: ,,Als je gewend bent om altijd met je armen over elkaar te zitten, zul je moeten oefenen om de armen losjes langs het lichaam te laten hangen. Dat kost wat tijd. Een steviggebouwde Rabobankmedewerker uit de zaal: ,,Dus er is nog hoop voor mij.’’ De flirtcoach: ,,Jij moet gebruikmaken van je gewicht. Uitstralen dat je een gezelligheidsmens bent. Dat verwachten mensen van iemand die wat zwaarder is.’’ Tegen de zaal: ,,Ga thuis maar eens proberen om te breken met gewoontes. Als je ’s ochtends gewend bent eerst koffie te drinken, dan te douchen en je dan aan te kleden, doe je dat nu door elkaar heen.’’

Twee uur later zien de honderd Rabobank-medewerkers er moe uit en de coach ook. Wat ze geleerd hebben? Databasemanager Sander Vroom: ,,Wat mij verraste is dat charisma voor een groot deel ook aan te leren is.’’ Directeur Retail Marinel van de Velde: ,,Ik ben me meer bewust van mijn houding. Ik raak bijvoorbeeld veel mensen aan. Dat kan intimiderend overkomen.’’ De man die eerder als zuidelijk werd omschreven hoeft niet veel meer te leren. ,,Voor mij is het een soort opfriscursus. Ik observeer de klanten en reageer vanuit mijn vrouwelijke kant. Dienstverlening moet je met gevoel doen. Een grapje naar aanleiding van iets dat ze gezegd hebben en ze voelen zich goed.’’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden