'Flevoland niet aan zijn lot overlaten'

LELYSTAD - Dat Flevoland niet meer in beeld is voor een nationale luchthaven, mag er niet toe leiden dat de provincie aan haar lot wordt overgelaten. De economische ontwikkeling van Flevoland moet op andere manieren een impuls krijgen.

Van onze correspondent

Dat zeggen voor- én tegenstanders van 'Flevoport' in reactie op de uitspraak van minister Netelenbos over een vliegveld in zee. Vandaag zal het kabinet naar verwachting haar standpunt overnemen, waarmee Flevoland definitief van de baan is.

Voor veel inwoners is dat goed nieuws, want een grote luchthaven past niet in een provincie waar je nog rust en ruimte vindt. Boeren en tuinders zijn blij dat ze ongestoord verder kunnen met hun bedrijf en natuur- en milieuorganisaties dat de gevreesde aanslag op het landschap uitblijft.

Maar het is ook weer geen prettig vooruitzicht als het in de twaalfde provincie te rustig wordt. “Het kabinet zal wel moeten zorgen dat Flevoland, het noorden en oosten mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Ze kunnen niet zomaar zeggen: we breiden Schiphol uit of leggen een vliegveld in zee aan en zien wel hoe het verder gaat”, zegt gedeputeerde Laura Bouwmeester van Flevoland.

Op zichzelf is ze blij dat een landlocatie niet meer aan de orde is. Daartegen hebben gedeputeerde staten van Flevoland zich vanwege geluidshinder, luchtvervuiling en ruimtebeslag verzet. “Dat standpunt is blijkbaar helder overgekomen”, aldus Bouwmeester. Ze vindt het wel jammer dat over de alternatieve locatie die wel de steun van GS had, het Markermeer, “te weinig is nagedacht; daar had een degelijk onderzoek naar moeten worden gedaan.”

Een nationale luchthaven in Flevoland zou voor tienduizenden extra banen hebben gezorgd. Berekeningen lopen uiteen van 22 000 tot 45 000 banen, op een huidig totaal van zo'n 80 000 arbeidsplaatsen. Otto Telkamp van de kamer van koophandel Flevoland: “Dat zou een zeer forse impuls zijn geweest, die we ook hard nodig hebben.”

Het is echter te simpel om te zeggen dat de banenwinst nu geheel in rook opgaat. Als het kabinet kiest voor verdere groei van Schiphol, plukt Flevoland daar ook de vruchten van. Gedeputeerde Bouwmeester: “Het kabinet zal dus ook moeten aangeven wat het denkt te gaan doen aan de infrastructuur in de Randstad. Als Schiphol door de groei nog moeilijker bereikbaar wordt, hebben wij daar veel last van.”

Ook het bedrijfsleven pleit voor voorzieningen om Flevoland economisch hogerop te brengen. Vooral betere verbindingen tussen het oude en nieuwe land zijn belangrijk om van een verdere groei van Schiphol te profiteren.

Boeren en tuinders, bijzonder beducht voor 'Flevoport', steken vandaag bij wijze van spreken de vlag uit. Voor een nationale luchthaven zou zeer veel (landbouw)grond nodig zijn. Dat betekent op de korte termijn dat bedrijven moeten verdwijnen en op de lange termijn dat omliggende bedrijven sterk worden beperkt in hun ontwikkeling.

“We zijn blij dat het kabinet aan onze bezwaren tegemoet komt”, zegt woordvoerder Frans van de Lindeloof van de belangenorganisatie FLTO. “Een luchthaven in Flevoland zou alleen maar het verplaatsen van de problemen van Schiphol zijn geweest.” Van de Lindeloof begrijpt de teleurstelling van het bedrijfsleven en de zorg over de economische ontwikkeling. “Natuurlijk zou het economisch wel een klapper zijn geweest. Daar moeten nu andere activiteiten voor in de plaats komen.”

De Milieufederatie Flevoland ('Schitterend dat het niet doorgaat') ziet wat dat betreft wel brood in het verder ontwikkelen van recreatie en toerisme. Dat is volgens Hans Wever van de federatie ook de winst van het buiten de boot vallen van Flevoland: alle partijen kunnen nu hun energie steken in positieve zaken in plaats van in het tegenhouden van een dreigende aantasting van natuur en milieu.

“Dit biedt een beter uitgangspunt voor een duurzame toekomst van Flevoland. Het wordt een uitdaging om de natuurkwaliteiten te laten samengaan met nieuwe activiteiten. En mensen kunnen met een gerust hart in de stedelijke gebieden bij Lelystad en Almere gaan wonen. Ze hoeven nu niet meer bang te zijn dat elke tien minuten een vliegtuig over hun huis vliegt.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden