Flaneren op dikke banden

Stadsfietsen, die zie je genoeg in Nederland, maar beachcruisers, choppers en stretched bikes een stuk minder. Mocht je een ’fiets van de zaak’ kopen, waarom dan geen vet hippe?

Ze duiken al een paar jaar hier en daar op in het straatbeeld, maar zo heel vaak zie je ze in Nederland nog niet rondrijden: de easyriders onder de fietsen, met ultralage frames, verlengde voorvork of extreem breed of juist hoog stuur. Maar als de krokussen weer opkomen, gaat het bloed voor sommige fietsfreaks kriebelen. Aanstaande zondag is iedereen welkom op de eerste cruise van het jaar van Den Haag Cruisin’ (DHC). Nou ja, iedereen... liever niet op een degelijke stadsfiets.

Als je even zoekt, zijn er clubs, cruises, get-togethers, winkels, websites, fora. Om ongestoord de hele dag te praten over balhoofden, kogellagers en versnellingsnaven kun je op allerlei plaatsen op internet én in de echte wereld terecht. Als je dat allemaal niet ziet zitten, maar wel een mooie, bijzondere fiets wilt, kun je gewoon naar een winkel.

Zelf bouwen kan natuurlijk ook: dat is verreweg het coolste, maar zeer bewerkelijk. „Het helpt natuurlijk wel als je thuis een werkplaats hebt waar je kunt lassen en metaal bewerken”, zegt Thijs Muus, een van de actieve leden van DHC. Zelf gaat hij niet zo ver. „Dat hoeft ook niet. Je kunt een fiets bedenken en ontwerpen, en hem dan door iemand anders precies zo laten bouwen.” En je kunt veel tamelijk extreme fietsen gewoon in de winkel kopen.

DHC organiseert zijn jaarlijkse voorjaarscruise dus zondag 1 maart. Verzamelen om 11 uur op de Grote Markt in Den Haag. V-corps uit Veenendaal heeft zijn eerste tochtje er al op zitten: de Freeze Ya Butt Off cruise eind januari. De volgende is pas in mei. Ook in Breda zit een actieve club: Custom Bikes Breda houdt op 3 mei de ’Brede AA Tour’. En elke zomer is in Amsterdam de FBI (Fundamentalistic Bikers Inc.), georganiseerd door de eerste easybikers-winkel van Nederland, Chopperdome, waar van over de hele wereld lowriders op af komen.

„De meeste clubjes zijn klein, maar we kennen elkaar bijna allemaal”, zegt eigenaar van de Scheveningse winkel ’Cruise Control Bikes’ Sip Boudri. „We gaan gewoon met onze fietsen in de trein naar Veenendaal. Dan heb je wel eens een grappig gesprek met de conducteur, ja.”

Je ziet veel Harley-achtige symbolen: doodshoofdjes, vleugels, hoofddoekjes, vossenstaartjes, tattoos. Maar dat hoeft allemaal niet: je kunt gewoon ’kaal’ fietsen, dat is voor de liefhebber zelfs het mooiste. Er zijn trouwens opvallend veel damesmodellen te koop, hoewel dat ook wel de gewoonste fietsen zijn om te zien. De fanatieke zelfbouwers zijn bijna allemaal mannen – nou ja, jongetjes die per ongeluk meerderjarig zijn geworden. Kindercruisers en -lowriders zijn er ook te over, tot trapperloze choppertjes voor kindjes die nog nauwelijks kunnen lopen.

Nederland is een fietsland bij uitstek, maar dat zie je niet aan de easybikes: daar zijn de merken zelden Nederlands. „Nederland is vooral sterk in de stadsfiets”, zegt Stef Stock van branchevereniging RAI. De stadsfiets, dat is de ’gewone’ fiets, voor dagelijks gebruik, voor woon-werkverkeer, dat soort dingen. „Nederland heeft de grootste fietsdichtheid ter wereld. Per dag zitten in Nederland zo’n drie miljoen mensen op de fiets. Wij hebben gemiddeld meer dan één fiets per persoon.”

De easybikers zijn nog maar met weinigen, maar halen dat percentage zeker niet naar beneden. „Ik ken maar weinig mensen met één fiets”, grijnst Boudri, de eigenaar van ’Cruise Control Bikes’. „Zelf heb ik er nu een paar weggedaan, want het werden er wel héél veel.”

Maar het overgrote deel van de fietsen die in Nederland verkocht worden zijn stadsfietsen. Het is dan ook logisch dat de Nederlandse merken – Gazelle, Batavus, Sparta – zich vooral op de ontwikkeling dáárvan richten. In de meeste andere landen worden fietsen niet dagelijks gebruikt, maar uitsluitend voor de sport. Mountainbikes en racefietsen zijn dan ook vaak Amerikaans, Italiaans, Frans, Engels.

In de Verenigde Staten fiets je nóóit zomaar naar werk, school of winkel. Daar ga je met de auto heen. Fietsen doe je in je vrije tijd, in de bergen op een mountainbike, of op een racefiets. Of in California, langs de boulevard. En daar komen de choppers en easybikes vandaan.

Het is de vraag of zoiets in Nederland kan aanslaan. Nederland is het land van de gewone fiets, en niet van de bijzondere. Aan de andere kant: ook in Amerika zul je de cruiser niet op elke straathoek vinden. En er lopen in Nederland wél veel fietsgekken rond.

Er zijn wel wat Nederlandse bedrijven die cruisers ontwikkelen, maar ze zijn in de minderheid. Johnny Loco, Dutch ID. En dat zijn betrekkelijk ’gewone’ fietsen. Intussen is er voor de easybikers keus genoeg, ook uit buitenlandse merken. Kies een Basman voor een ultralaag frame, een 8 Ball voor een retromodel met een heel hoog stuur. De Jakz heeft verlengde cruisers en Phat en Felt moddervette choppers met dikke voorvorken. Er zijn zelfs verlengde, lage tandems!

Ziet er leuk uit, maar het rijdt voor geen meter, zeker? Dat valt reuze mee. Mijn zeer gewone Sparta is een stuk zwaarder, merk ik al gauw. Ze hebben meestal wel gruwelijk brede banden, waardoor ze betrekkelijk traag fietsen, en moeilijk in een fietsenrek passen. Maar je zet je stretched lowglider natuurlijk niet in een fietsenrek.

En een zichzelf respecterende cruiser of lowrider heeft ook geen kettingkast, spatborden of bagagerekje. Maar het kan allemaal best. En ze hebben onmiskenbaar kwaliteit. Lichte, sterke materialen, mooi gelagerde trapassen, versnellingen. Een stuk beter dan de Kronans die je een paar jaar geleden overal zag. Ziet iemand nog wel eens een Kronan rondrijden? Precies. Pisbakkenstaal, noemde mijn fietsenmaker dat.

Ze zijn natuurlijk onwaarschijnlijk duur? Natuurlijk, een custommade bike met een één meter lange voorvork, 144 spaken per wiel en trappers in de vorm van een gitaar is duurder dan een Batavus uit de fabriek. En een beachcruiser uit de fabriek is weer duurder dan een tweedehands barrel van de plaatselijke junk. Maar voor de prijs van een gewone fiets heb je een cruiser waar je collega’s hun wenkbrauwen zeker bij zullen optrekken. En voor de prijs van een elektrische step kun je zeker vijf stretched bikes kopen waar gegarandeerd élke weggebruiker van omkijkt.

Een beachcruiser of lowrider heb je niet omdat ze praktisch zijn, en niet om hard te fietsen, maar om relaxed te peddelen. En om indruk te maken. Of dat een positieve indruk is, daarover verschillen de meningen. Maar vossenstaartje of niet, goedkoper, origineler, leuker én cooler dan een Harley is dit zeker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden