Fiod onderzoekt of VolkerWessels-dochters steekpenningen betaalden op Sint-Maarten

Een door orkaan Irma beschadigde boot bij de Causeway Bridge op Sint Maarten. Beeld ANP
Een door orkaan Irma beschadigde boot bij de Causeway Bridge op Sint Maarten.Beeld ANP

Waarom koos het havenbedrijf van Sint-Maarten bij de aanleg van een brug voor het duurdere plan van VolkerWessels?

De fiscale opsporingsdienst Fiod onderzoekt twee dochterbedrijven van bouwonderneming VolkerWessels. Mogelijk zijn er steekpenningen betaald voor het verkrijgen en uitvoeren van opdrachten op het Caribische eiland Sint-Maarten. Dat zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

Het beursgenoteerde VolkerWessels bevestigt dat er een onderzoek loopt naar meerdere bouwprojecten op het eiland. Concreet noemt het bedrijf Causeway Bridge, een verbinding tussen het vliegveld en de oostzijde van de Simpson Bay Lagoon met als blikvanger een draaibrug. Dochterbedrijven Volker Construction International en Volker Stevin Caribbean wonnen de aanbesteding in 2012 en rondden de klus een jaar later af.

Het OM is al langer bezig met het corruptieonderzoek. In juni vorig jaar zijn verschillende bedrijfspanden op Sint-Maarten doorzocht, waaronder een trustkantoor en kantoren van het havenbedrijf van Sint-Maarten. In Nederland is een kantoorpand van een van de verdachte dochterondernemingen doorzocht.

Met een brug de oceaan over

De Causeway was een project waarmee VolkerWessels de aandacht trok. Vrachtschip Marietje Andrea vervoerde de draaibrug van 68 meter en 450 ton over de Atlantische Oceaan, van de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel naar de Simpson Bay Lagoon op Sint-Maarten. Daar werd de brug op z’n plek gelegd in de Causeway, een verbinding die ervoor moest zorgen dat Sint-Maarten z'n positie als jachtbestemming in het Caribisch gebied kon behouden. Het contract bedroeg 32 miljoen euro en beide bedrijven zouden hierop 1,5 miljoen verlies hebben geleden, meldt VolkerWessels nu.

Het bouwbedrijf benadrukte in die tijd de duurzaamheid van z’n projecten op Sint-Maarten. Zo meldde het in een persbericht dat jeugdleden van de lokale snorkelvereniging jonge mangroveplanten weghaalden om ze na de bouw van de Causeway Bridge te kunnen herplanten. Ondertussen werd er dus mogelijk smeergeld betaald.

Havendirecteur verdacht

Er loopt ook een onderzoek naar het havenbedrijf van Sint-Maarten. Directeur Mark M. werd vorig jaar aangehouden op het vliegveld op verdenking van corruptie en verduistering van 8 miljoen euro. In juni begint het proces tegen hem. Vorige week donderdag vroeg het Openbaar Ministerie de ondernemingskamer van het Hof van Justitie op Sint-Maarten een onderzoek te beginnen naar mogelijk wanbeleid binnen het havenbedrijf. Het gerecht neemt 26 juni een besluit.

De financiering van de Causeway Bridge speelt hierbij een rol. Zo vindt het OM het verdacht dat uiteindelijk gekozen is voor het duurdere plan van VolkerWessels.

De betreffende dochterbedrijven zijn sinds 2014 niet meer actief, zegt VolkerWessels, omdat het bedrijf zich is gaan richten op de winstgevende markten Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Noord-Amerika. Het bouwbedrijf heeft een eigen onderzoek aangekondigd en schakelt daarvoor externe experts in.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden