Financial Times: papier voortaan op tweede plan

null Beeld ANP
Beeld ANP

De Britse zakenkrant de Financial Times gaat zich serieus voorbereiden op een digitale toekomst, waarbij het papier 'op een tweede plan' komt. Dat heeft hoofdredacteur Lionel Barber in een mail aan alle werknemers bekendgemaakt.

Een bezoekje aan het Amerikaanse Silicon Valley, het digitale epicentrum van de wereld, zette Barber afgelopen najaar aan het denken. Barber raakte ervan overtuigd de FT zich veel sneller moet aanpassen aan de nieuwe tijd, 'zeker met de toenemende concurrentie van Google, LinkedIn en Twitter'.

De papieren krant wordt minder dik en zeker 35 medewerkers krijgen een vertrekpremie aangeboden. De focus wordt nog meer op zakennieuws gelegd. De content op de website en op betaalde apps wordt voorts flink uitgebreid. Ook komt er voor het weekend een aparte FT-app. Voor de extra digitale activiteiten worden tien mensen aangenomen.

Journalistiek waarborgen
Verder zullen de internationale edities nog meer artikelen van elkaar overnemen en verdwijnen de speciale avondedities van de krant. Hoofdredacteur Barber stelt dat deze omwenteling nodig is om het voortbestaan van goede journalistiek en het eigen merk te waarborgen. De krant is een journalistieke legende: hij verscheen voor de eerste keer op 13 februari 1888.

Pearson, de Britse uitgever van de Financial Times, deed gisteren een winstwaarschuwing uitgaan voor 2012. Volgens het concern zijn de marktomstandigheden verslechterd en is de winst bij de FT Group substantieel gedaald. Met de aangekondigde maatregelen wil de FT zo'n 1,6 miljoen pond uitsparen.

Duitse FT
Eind vorig jaar werd de stekker getrokken uit de Duitse editie van de Financial Times. Zeker 350 mensen verloren hun baan. De editie was al niet meer in handen van Pearson, maar de krant verscheen nog wel op hetzelfde kenmerkende roze krantenpapier. Door tegenvallende advertentie-inkomsten leed de krant steeds grotere verliezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden