Filmstudio DreamWorks koopt AwesomenessTV van YouTube

Digitale tv-kanalen via internet populair bij jongeren

Voor een recordbedrag van 33 miljoen dollar (ofwel 25 miljoen euro) neemt filmstudio DreamWorks het YouTubekanaal AwesomenessTV over, populair onder Amerikaanse tieners. Hoewel het lijkt of veel van de duizenden filmpjes op het kanaal door jongeren zijn gemaakt, zit er een professioneel productiebedrijf achter. Jongeren geven lessen in make-up, mode, leiden een talkshow, interviewen elkaar, maar ook acteurs en sporters.

Behalve veel filmpjes opgenomen in tienerkamers, vertoont AwesomenessTV ook een jongerensoap. Er zijn documentaires en optredens van muzikanten en er lopen jonge reporters rond in Hollywood. Veertien miljoen mensen hebben een abonnement op AwesomenessTV, wat inhoudt dat ze gewaarschuwd worden als er nieuwe filmpjes op het kanaal verschijnen. AwesomenessTV werd in 2010 opgericht door voormalig acteur en televisieproducent Brian Robbins.

YouTube, onderdeel van internetbedrijf Google, heeft tal van dergelijke kanalen, die zo'n 3,5 miljoen kijkers per week trekken. Ze worden gesponsord door grote merken en trekken veel reclame weg bij de traditionele televisie. Achter die grote kanalen zitten veelal professionele producenten, maar ook groeit regelmatig een experiment van een eenling uit tot kassucces.

In Nederland bestiert bijvoorbeeld Mascha Feoktistova het kanaal Beautygloss. Ze begon met een paar filmpjes met modetips, maar trekt nu 75.000 bezoekers per week en kan leven van de advertentieopbrengsten.

Google koestert deze ontwikkeling, waarbij mensen filmpjes voor een bepaalde doelgroep clusteren op een kanaal, en investeerde vorig jaar ruim 150 miljoen euro in de best bekeken kanalen om de kwaliteit van de programma's te verbeteren. Er zijn al meer YouTubekanalen doorverkocht, maar de deal met DreamWorks is volgens kenners de grootste. Alle grote productiemaatschappijen richten zich op tv via internet. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat jongeren vaker YouTube kijken dan op Facebook zitten.

Het Amerikaanse DreamWorks, maker van animatiefilms als Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda en The Croods, wil met de hulp van Robbins ook een digitaal tv-kanaal beginnen voor het hele gezin. Topman Jeffrey Katzenberg sprak deze wens al in juli uit toen DreamWorks het bedrijf Classic Media kocht en daarmee de rechten over beroemde figuren als 'Casper het vriendelijke sprookje' en 'Lassie'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden