tv-recensie

‘Filmster gezocht’ is de nieuwe flop op SBS6

Inge speelt de beroemde scène uit ‘When Harry Met Sally’.  Beeld
Inge speelt de beroemde scène uit ‘When Harry Met Sally’.

Inge stoot het eruit: 'Oh oh oh, ja ja ja!' Ze kopieert Meg Ryan aardig met die beroemde namaak-­orgasmescène uit ‘When Harry Met Sally’. Maar om nu te zeggen dat er een actrice in haar schuilt?

In het nieuwe ‘Filmster gezocht’ gaat presentatrice Leontine Borsato voor SBS op zoek naar acteertalent. Zingen, dansen, kunstschaatsen, het is allemaal al geweest, alleen acteren niet. Kennelijk was het tijd, vond Talpa.

Het programma zoekt dus talent. Niet op de toneelscholen die al meer acteurs afleveren dan er werk is, nee, amateurs mochten een filmpje insturen waarin ze een bekende scène naspelen. Het doet me denken aan de begintijd van ‘Idols’, toen er nog mensen auditie deden met een stem als een ezel. In ‘The Voice’ tegenwoordig is de beginkwaliteit al tien keer hoger. Zo niet bij ‘Filmster gezocht’. De vrouwen grommen, janken en sneren er op los in hun groteske filmpjes. Mannen lijken zichzelf al goed te vinden zonder het oordeel van de jury af te wachten.

Dat kan lollig zijn, maar er is een probleem in dit programma: de interactie ontbreekt. Alle audities verlopen via opgenomen filmscènes. De sukkelige amateur staat dus niet live zijn graf te graven voor de jury. Live acteren zou wel kunnen, maar dat theaterachtige past niet bij de doelgroep, vermoed ik. Dit programma moet gericht zijn op film.

Stante pede

Het resultaat: dit is de eerste talentenjacht die zich niet live in een energieke studio met publiek afspeelt. In plaats daarvan zit de jury met acteurs Frank Lammers en Isa Hoes en regisseur Tim Oliehoek (‘De Zaak Menten’, ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’) ergens in een pakhuis naar een scherm te kijken.

Frank Lammers, Isa Hoes en Tim Oliehoek. Beeld
Frank Lammers, Isa Hoes en Tim Oliehoek.

Als ze de filmpjes hebben gezien, sturen ze vijf kandidaten door. Die krijgen een bekende acteur op verrassingsbezoek om samen stante pede in een haastig opgebouwde filmset een scène op te nemen. En wanneer de jury die scène later bekijkt, staat de kandidaat er ongemakkelijk bij om vervolgens te mogen ophoepelen zodat de jury kan delibereren. Kort gezegd: het rammelt allemaal een beetje. Misschien verklaart dat de dramatische kijkcijfers van nog geen tweehonderdduizend.

Dat delibereren is wel weer leuk want acteren blijkt een vak natuurlijk. Frank Lammers met zijn hand op borsthoogte: “Zij speelt tot hier, de rest doet niet mee.” Isa Hoes: “Bij hem zie ik een noodzaak.” Tim Oliehoek: “Ik zie hem ongelooflijk zijn best doen, en daar wil ik helemaal niet mee bezig zijn.”

Voluit zingen

Zo leer je dus dat een acteur zijn rol zelf moet beleven want anders zie je iemand spelen. Dat er veel moet gebeuren in dat gezicht, en dat iemand energiek of rauw moet zijn. Je gaat zelf een beetje in die regisseursstoel zitten en wordt een betere kijker.

Maar het is gênant om te beseffen dat professionele acteurs hier een scène moeten opnemen met een amateur. Een insult of their intelligence, om maar met een filmcitaat uit ‘The Godfather’ te strooien.

Kevin vergeet zijn tekst tegenover Eva van de Wijdeven. Eline durft niet voluit te zingen voor Kasper van Kooten. Bij SBS denk ik dan: die acteurs zullen er wel rijkelijk voor betaald worden, anders zouden ze zich er toch niet voor lenen. Helaas bewijst dit programma dat kwaliteit niet altijd te koop is.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden