Films over groeipijnen zetten de toon

De film die deze week de meeste Gouden Kalf-nominaties opstreek, zes in totaal, en morgen torenhoge favoriet is op het Gala van de Nederlandse film, is 'Aanmodderfakker'. Met de tweede film van de 32-jarige Michiel ten Horn haalde het Nederlands Film Festival afgelopen dagen een heerlijke verrassing in huis: een opvallend geestrijke 'coming of age'-film over een 32-jarige student die weigert op te groeien, gortdroog gespeeld door Gijs Naber, die morgen gegarandeerd het Gouden Kalf voor de Beste Acteur gaat pakken. Jacob Derwig (hoofdrolspeler van 'Het Diner') als tegenstander of niet.

Nu hebben we voor 'coming of age'-film eigenlijk geen goed Nederlands woord. Opgroei-film. Volwassenwordings-film. Terwijl dit juist het soort film is dat erg in de smaak valt. Zo werd 'Nena' van Saskia Diesing vijfvoudig genomineerd, een film over een meisje van zestien dat geconfronteerd wordt met een zelfmoordpoging van haar invalide vader. Eveneens in de running voor vijf kalveren is 'Hemel op Aarde' van Pieter Kuijpers over een jongetje van twaalf dat in de ban van zijn hormonen in de knoop raakt met zijn geloof.

En er is meer. Op de vierde plaats met vier nominaties prijkt 'Jongens' van Mischa Kamp over een jongetje van vijftien dat thuis niet over zijn homoseksualiteit durft te praten. Dezelfde verwarring in 'Zomer' van Colette Bothof (drie nominaties) waarin een meisje van zestien tijdens een broeierige zomervakantie gevoelens ontwikkelt voor een ander meisje.

Van de commerciële 'romcoms', familiefilms, thrillers en boekverfilmingen waar Nederlandse filmmakers het afgelopen jaar mee te koop liepen, nauwelijks een spoor in de nominatieronde.

'Coming of age'-films over groeipijnen zetten de toon. Kleine, betekenisvolle films over jongens en meisjes die worstelen met de sprong naar volwassenheid. En het aardige is dat juist de film die een bizar spel speelt met de conventies van het genre, Aanmodderfakker, voorop gaat.

Voor Pieter Kuijpers van productiehuis Pupkin overigens een enorme opsteker. Kuijpers is niet alleen regisseur van het autobiografisch geïnspireerde Hemel op Aarde, maar ook producent van die andere genomineerden: Jongens en Aanmodderfakker.

De laatste is een arthousefilm die lonkt naar een groot publiek, zoals Amerikaanse independents als Wes Anderson ('The Grand Budapest Hotel') en Todd Solondz ('Happiness') dat ook doen. Als de Nederlandse arthousefilm dan toch uit het slop moet, zijn dit de voorbeelden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden