Films op tv

THE MAGNIFICENT AMBERSONS

In Welles' tweede film wordt met wantrouwen uitgekeken naar de komst van de automobiel, symbool van de industriële samenleving die een einde zal brengen aan de 19e eeuw; een tijdperk dat in de ogen van regisseur Welles wordt gekenmerkt door gemeenschapszin, maar ook door benepenheid en snobisme. In dit melodrama draait het om de lotgevallen van de nazaten van het invloedrijke maar verarmde geslacht de Ambersons. Playboy is verliefd op de dochter (Anne Baxter) van rijke automagnaat (gespeeld door Joseph Cotten) die ooit met zijn moeder had willen trouwen. De moeder, inmiddels weduwe, ziet nu af van dat huwelijk omwille van haar zoon. Dat leidt tot de nodige spanningen. Welles kon de film zelf niet afmaken omdat hij alweer met de volgende bezig was. Buiten hem om werden door editor Robert Wise scènes weggesneden, waaronder de laatste in een take van 10 minuten opgenomen bal-scène.

RANSOM

Regie: Ron Howard: VS, 1996. Met Mel Gibson, Rene Russo. SBS 6, 20.30-22.45 uur.

Mel Gibson als de multimiljonair wiens zoon wordt gekidnapt. Ze willen 2 miljoen dollar, maar in plaats van dit bedrag te betalen, besluit hij zelf achter de ontvoerders aan te gaan. Dit tegen de wil van zijn vrouw en tot verbazing van de politie. Zijn tegenstander is de slimme, snedige Jimmy Shaker (Gary Sinise) die weet hoe hij narcistische macho Gibson plus het filmpubliek tegen het plafond moet krijgen. Knap werk van regisseur Ron Howard (van 'Apollo 13' en 'A beautiful mind') die deze keer zijn sentimentele neigingen in toom houdt.

MEDICINE MAN

Regie: John McTiernan: VS, 1992. Met Sean Connery, Lorraine Bracco. V8, 20.30-22.25 uur.

Sean Connery als excentrieke wetenschapper met baard die in de jungle van Borneo meent een middel tegen kanker te hebben uitgevonden. Hij raakt de formule weer kwijt en als hij opnieuw achter het schoolbord plaats neemt, krijgt hij zijn New Yorkse vrouwelijke chef in zijn hut die hem komt controleren. Een romance tussen beide tegenpolen blijft niet uit. Regisseur McTiernan die eerder 'Die Hard: with an vengeance' maakte en 'The hunt for Red October' lijkt toch beter op zijn gemak met het actie-genre, getuige ook de spectaculaire jungle-brand die het hoogtepunt van de film vormt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden