Films op tv

LOOK WHO'S TALKING

Bijna niemand begrijpt het, maar het was een kassakraker, deze film over een baby met de cynische geest en harde stem van Bruce Willis. Kirstie Alley speelt de moeder die onderweg naar de ziekenhuisbevalling het uitmaakt met de met een ander getrouwde vader en die vervolgens de vriendelijke, naar haar idee te opdringerige taxichauffeur, gespeeld door John Travolta -toen in de wat mindere periode van zijn carrière- aan haar zijde krijgt. Bruce Willis ziet John Travolta wel zitten als nieuwe papa.

LIJMEN/HET BEEN

Regie: Robbe de Hert; Ned, 2000. Met Willeke van Ammelrooy, Koen de Bouw. België 2, 21.00-22.50 uur

Producent Ruud den Drijver liet al jaren terug zijn oog vallen op Elsschots op een na beroemdste werk. Drie jaar scenarioversies verder wist hij het voormalig Vlaamse enfant terrible Robbe de Hert over te halen het te regisseren. Het treffen tussen de meedogenloze Boormans, zijn zwakke, loyale medewerker Laarmans, en hun slachtoffer mejuffrouw Lauwereyssen (de met een Gouden Kalf bekroonde van Ammelrooy) moest een kruising worden tussen 'Laurel & Hardy' en 'The Sting'. Dat is niet gelukt. In deze te brave verfilming bevestigt het benaderen van Elsschots stijl slechts de gedateerdheid van het gegeven.

SCREAM

Regie: Wes Craven; VS, 1996. Met Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette. Veronica, 22.00-0.10 uur

Horror-regisseur Wes Craven zorgde voor een opleving van het 'slasher'-genre (denk aan 'Halloween', 'Friday the 13th', 'The Texas Chainsaw Massacre') met deze postmoderne knipoog vol verwijzingen naar de typische genre-kenmerken van eerder genoemde, beroemde horror-films. Het scenario werd geschreven door nieuwkomer Kevin Williamson die daarna ook verantwoordelijk was voor de scenarios's van de bij het genre horende sequels ('Scream II' en 'Scream III'). Neve Campbell schittert als 'final girl' (zij die overwint) en Drew Barrymore beleeft haar comeback als het eerste ongelukkige slachtoffer in de bloedstollende en bloederige beginscène. Het toppunt van postmoderne ironie is wel dat deze succesvolle horrorfilm impliciet de boodschap huldigt dat er maar weinig goeds kan komen uit het op jonge leeftijd verstouwen van te veel, te bloederige horrorfilms.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden