Films op tv

HIS KIND OF WOMAN

Regie: John Farrow; VS, 1951. Met Robert Mitchum, Jane Russel. BBC 2, 14.15-16.10 uur

Robert Mitchum voor de tweede keer in een door Howard Hughes geproduceerde film van John Farrow (vader van Mia, echtgenoot van Maureen O'Sullivan ofwel Tarzan's Jane), als de gokker die 50000 dollar krijgt aangeboden om het land te verlaten, maar niet te horen krijgt wat hij in Mexico precies zal moeten gaan doen. In den vreemde ontmoet hij Jane Russell die aan het dubben slaat of ze hem of toch liever Vincent Rice wil. Regisseur John Farrow bekeerde zich na verwondingen tijdens WOII tot het katholicisme en eindigde zijn carrière als schrijver van een biografie over Thomas More en de geschiedenis van het pausdom.

CRUEL INTENTIONS

Regie: Roger Kumble; VS, 1999. Met Ryan Philippe, Sarah Michelle Gellar, Reese Witherspoon. SBS 6, 20.30-22.20 uur

Moderne tienerversie van 'Les liaisons dangereuses' van Choderos Laclos. Plaats van handeling is niet meer achttiende-eeuws Frankrijk maar laat twintigste-eeuws New York. Gepoogd is om de zwarte onderkant van het brave 'Beverly Hills 90210' te verbeelden met deze intrige rond de rijke, promiscue, doch kritische en hooghartige Kathryn (Sarah Michelle Gellar) die zich aanbiedt aan haar rijke, hebberige stiefbroer (Ryan Philippe) mits hij er in slaagt rijke, integere, oppassende, zelfbewuste maagd Annette (Reese Witherspoon) te verleiden. Film was bedoeld als ster-vehikel voor tv-ster Gellar ('Buffy, the vampire slayer') maar werd voor de grotere belofte Reese Witherspoon een van de eerste schreden naar filmsterrendom.

GOOD MORNING VIETNAM

Regie: Barry Levinson; VS, 1987. Met Robin Williams, Tung Thanh Tran. V8, 20.30-22.45 uur

Robin Williams op zijn meest Robin Williams als de ratelende diskjockey die in Vietnam het moreel hoog houdt onder de Amerikaanse soldaten met grappen en liedjes. Deze 'MASH' van het Vietnam-tijdperk gaat meer over stand-up comedy, over het verlangen van komieken om zichzelf te verbergen en hun publiek te beheersen, dan over Vietnam, oordeelde Amerika's invloedrijkste filmcriticus Roger Ebert. Barry Levinson, die begon als tekstschrijver voor Carol Burnett en Mel Brooks, hield de in de meeste films te hysterische Williams in het gareel door hem simpelweg zijn nummer te laten doen en hem tegelijk een spiegel voor te houden. Onderhoudend is de soundtrack.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden