Films op tv

Tom Cruise als seksgoeroe in de dramafilm 'Magnolia' (21.00 uur,  België  2).

MAGNOLIA

Regie: Paul Thomas Anderson; VS, 1999. Met Tom Cruise, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman. België 2, 21.00-0.05 uur.

Gouden-Beerwinnaar en doorbraakfilm van Paul Thomas Anderson is een muzikale soap-opera die je kunt herzien zonder dat het gaat vervelen, als een favoriete cd die je steeds weer kunt opzetten. De personages zijn ietwat karikaturaal, de verhaallijnen wat schematisch, maar de acteurs (onder wie Tom Cruise als seksgoeroe) zijn heel erg goed, de muziek van Aimee Mann bezorgt kippenvel en de ontknoping is verrassend, beklemmend en onvergetelijk. Zo ook de montage waarin alle personages ieder voor zich, in auto, woonkamer of slaapkamer, meezingen met een liedje van Mann: in diepe eenzaamheid met elkaar verbonden.

GONE WITH THE WIND

Regie: Victor Fleming; VS, 1939. Met Vivien Leigh, Clark Gable. NET 5, 20.30-0.35 uur.

Legendarische verfilming van de bestseller van Margaret Mitchell waarin Vivien Leigh onweerstaanbaar verwend is als de zuidelijke schone die denkt dat ze houdt van haar saaie zwager, maar die eigenlijk gelukkig zou moeten worden met Clark Gable. De stampvoetende Scarlett O'Hara gunt macho Rhett Butler die overgave niet. Naar horen zeggen hadden Leigh en Gable veel ruzie op de set en zij verklaarde achteraf dat het zoenen een verschrikking was omdat hij uit zijn mond stonk. Het heeft de film toch geen kwaad gedaan. Reactionair epos over de burgeroorlog werd onderscheiden met 10 oscars waaronder een voor de zwarte actrice Hattie McDaniel, die er als de stereotiepe loyale zwarte dienstmaagd in de film net wat beter afkwam dan haar hulpje met het piepstemmetje. De moeite van het herzien waard omdat er een nieuw burgeroorlog-epos in aantocht is: 'Cold Mountain' met Nicole Kidman en Renee Zellweger.

INTIMACY

Regie: Patrice Chéreau; GB/FR/DLD/SP 2000. Met Mark Rylance, Kerry Fox. ZDF, 1.20-3.15 uur.

Bijzondere, compromisloze Gouden-Beerwinnaar ofwel 'The Last Tango in Paris' van nu. Fox en Rylance spelen vrouw en man die elkaar op woensdagmiddag ontmoeten. Ze spreken niet, ze vrijen. Het gaat fout op het moment dat hij meer over haar wil weten, en vanaf dat moment wordt ook de film wat minder interessant. Niettemin boeiende studie van de relatie. Waarin schuilt de intimiteit: in seksloos huwelijk, anonieme seks, geen van beide, allebei?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden