Films op tv

ANACONDA

Regie: Luis Llosa; VS/Brazilië/Peru, 1997. Met Jennifer Lopez, Ice Cube, John Voight. V8, 20.30-22.00 uur.

Curieuze horrorfilm over mysterieuze slangenjager, gespeeld door John Voight, die een clubje van zeven documentairemakers, die in een bootje in het Amazonegebied op zoek zijn naar een vergeten stam, de verkeerde kant op stuurt, namelijk richting een immens reusachtige kannibalistische slang. Zodoende verdwijnen de onderzoekers een voor een onder het wateroppervlak, terwijl de vreemde Voight de hele film toekijkt alsof hij hard toe is aan een kopje koffie.

DAZED AND CONFUSED

Regie: Richard Linklater; VS, 1993. Met Jason London, Milla Jovovich. Yorin, 21.45-23.35 uur.

Geen aanbeveling voor een middelbare-schoolreünie dit portret van een clubje scholieren dat anno 1976 zijn laatste dag op school doorbrengt en de nacht daarna in de stad. Regisseur Link later volgt hen, hoe ze rondhangen, bier drinken, met seks experimenteren, en pogen van verveling iets anders te maken. Essentiëel voor het kijkplezier is de seventies-soundtrack plus de disco- danwel hippie-look: lange haren, wijde pijpen, strakke t-shirts, brede riemen.

JAMüN, JAMüN

Regie: J.J. Bigas Luna; Spanje, 1992. Met Penelope Cruz, Anna Galiena, Stefania Sandrelli. ZDF, 22.15-23.45 uur.

Inmiddels internationaal doorgebroken Spaanse acteurs als Penelope Cruz en Javier Bardem en oude sterren als Stephania Sandrelli zijn te zien in deze hysterische, sombere Spaanse sekskomedie die vooral veel reeds bekende verbanden legt tussen seks en eten. Cruz blijkt te beschikken over tepels die naar ham smaken (vandaar de titel) en betovert zo een rijke jongeman, wiens monstrueuze moeder dat echter niet zo ziet zitten. Cruz gaat vooral op de zenuwen werken, maar Sandrelli en Bardem maken veel goed.

REMBRANDT

Regie: Charles Matton; Fr/Dld/Ned, 1999. Met Klaus Maria Brandauer, Romane Bohringer. WDR, 23.15-0.50 uur.

Regisseur/beeldend kunstenaar Matton maakte van Rembrandts leven een wat kitscherige vertoning vol romantische cliché's over het schildersbestaan, en met een boertige kijk op het zeventiende eeuwse leven. Het boek van zijn vrouw Sylvie Matton, waar de filmer zich op baseerde, was ook al wat pathetisch maar maakte toch een authentiekere indruk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden