JANN RUYTERS

Veel overhoop halen, zonder besef waar je uitkomt
The Fifth Estate

Regie: Bill Condon.

Met Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, Carice van Houten.

**

Voor het checken van de feiten achter 'The fifth estate', de speelfilm over Wikileaks-oprichter Julian Assange, kun je ¿ het zal niemand verbazen ¿ terecht op de website van WikiLeaks. De website postte de brief die Julian Assange in januari 2012 schreef aan de Britse acteur Benedict Cumberbatch die hem om een ontmoeting had gevraagd. Assange weigert medewerking en somt alle onjuistheden op in het hem toegestuurde script. Nu had Cumberbatch deze reactie kunnen zien aankomen. Een deels verzonnen film is sowieso in strijd met het credo van de WikiLeaks-oprichter, een van de vele credo's die in deze film vol 'sweeping statements' voorbijkomt: "truth is the essence of freedom".

'The fifth estate' is gebaseerd op een boek van Daniel Domscheit-Berg, Assange's gewezen strijdmakker met wie hij volgens Assange brak in 2010, nog vóór WikiLeaks' publicatie van geheime oorlogsdocumenten, en volgens de film in 2011, na alle tumult. We zien hoe de Duitse hacker zich laat meeslepen in Assange's revolutie, die waarin WikiLeaks klokkeluiders vrij spel geeft. Regisseur Condon opent met de veranderingen in informatievoorziening in vogelvlucht (van hieroglyphen naar cyberspace) en speurt ook verder naar flitsende illustraties van een ideologische strijd die zich toch vooral in het virtuele afspeelt. Assange en Berg zitten soms aan bureaus in een verder leeg redactielokaal (teloorgegane oude media); hun sms-berichten worden over het beeld geprojecteerd; het is vol en druk.

Nieuwe ster Cumberbatch maakt van Assange een charismatische nerd maar ook een megalomane narcist die niet alleen de ouders van zijn WikiLeaks-kameraad bruskeert, en diens vriendin negeert, maar die ook jaloers het hogere doel uit het oog verliest als de media meer geïnteresseerd lijken in de Duitser. Cumberbatch' Assange oogt net wat manischer nog dan de echte, zijn haar is ook witter, en zijn partners-in-crime vallen weg tegenover hem, ook Carice van Houtens IJslandse activiste Birgitta Jonsdottir, die even met tranen in de ogen naar een scherm tuurt.

Het grootste probleem is echter dat deze film lijdt aan dezelfde makke als het onderwerp: veel overhoop halen, zonder besef waar je uitkomt.

undefined