filmrecensies

Argentijnse arbeider gaat helemaal op in rol als Elvis-imitator
The Last Elvis

Regie: Armando Bo. Met Carlos Guitierrez.

****

Evenals de John Travolta-imitator in de Chileense film 'Tony Manero' gaat de Elvis-imitator in Buenos Aires zo op in zijn rol, dat hij langzaam de realiteit uit het oog verliest. Carlos zit met de pijn van een scheiding in zijn lijf, en de enige manier om zonder vrouw en dochtertje de dag door te komen, is naar Elvisliedjes te luisteren en 's avonds in een glitterpak op te treden als zijn grote idool. Carlos verliest zich zo in zijn rol, dat hij denkt de reïncarnatie van The King te zijn. Hij handelt er ook naar.

Als hij zijn 42ste verjaardag nadert, de leeftijd waarop Elvis stierf, maakt hij zich op voor een laatste grote reis naar Graceland. Goudkleurige zonnebril op de neus. En om de juiste lichaamsomvang te bereiken, nog snel wat boterhammen met banaan en chocoladepasta naar binnen gepropt.

De Argentijnse debutant Armando Bo filmt de werdegang van de Argentijnse fabrieksarbeider als een klein koningsdrama. We zien hem optreden in morsige bars en vervallen gokpaleizen, en na afloop met John Lennon-lookalikes in de rij staan en bedelen om loon en eetbonnen. Ondertussen brengt hoofdrolspeler Carlos Guitierrez, in werkelijkheid ook zanger in een Elvis-coverband, prachtig doorleefde vertolkingen van 'Unchained Melody' en 'Suspicious Minds'. Liedjes over de liefde die tot tranen roeren, gezongen voor ex-vrouw Priscilla en dochertje Lisa Marie.

Belinda van de Graaf.

Rechttoe-rechtaan verhaal maakt pesten bespreekbaar
Spijt!

Regie: Dave Schram. Met Stefan Collier, Robin Boissevain en Dorus Witte.

**

Pesten mag niet. Ook in de bioscoop worden we er van doordrongen, waar op dit moment liefst drie 'pestfilms' draaien. In het Mexicaanse 'Después de Lucía' raakt een scholiere door een seksfilmpje, opgenomen met een telefoon, in opspraak. Ze wordt het pispaaltje van de klas, met tragische gevolgen. In het Amerikaanse 'Disconnect', dat de risico's van internet belicht en vandaag verschijnt, gebeurt iets soortgelijks. Een scholier wordt door een op internet geplaatste seksfoto de risee van de school. Het derde en meest educatieve jeugddrama komt uit Amsterdamse contreien, waar echtelieden Dave Schram (regie) en Maria Peters (scenario) hun zesde Carry Slee-verfilming maakten.

'Spijt!' lijkt speciaal gemaakt voor het lespakket voor middelbare scholen dat samen met de film verschijnt, en gratis te verkrijgen is. Waarom de film uitgerekend voor de zomervakantie in roulatie gaat, als de doelgroep zon, zee en strand opzoekt, is een raadsel. Maar goed, de dikke jongen die het slachtoffer wordt van een stel pestkoppen, krijgt het zwaar te verduren. Wij leven met hem mee en verafschuwen de pesters en toekijkers. Deprimerend is vooral de agressiviteit van de jonge daders en het gemak waarmee ze hun gang kunnen gaan, zonder dat leraren of ouders iets merken. De film herbergt een goedbedoelde, maar ook wat simpele rechttoe-rechtaan vertelling, zonder de cinematografische ambities van de Mexicanen of Amerikanen. Wel voldoende om pesten in de klas bespreekbaar te maken.

Belinda van de Graaf

Ruim twee uur geraas en gebral - en na afloop kloppende hoofdpijn
Man of Steel

Regie: Zack Snyder. Met Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe, Diane Lane, Kevin Costner en Michael Shannon.

*

Als het aan Hollywood ligt, barst het zomerseizoen in de bioscoop los met het nieuwe Superman-avontuur 'Man of Steel'. Je moet er wel twee uur en twintig minuten geraas en gebral voor over hebben (om met Faulkner te spreken), en een kloppende pijn in het hoofd, al dan niet veroorzaakt door de 3D-bril. De Superman van 2013, gespeeld door de 30-jarge bodybuilder Henry Cavill, mag dan gezegend zijn met een even grote kuil in zijn kin als Christopher Reeve, zo goed als de man van staal in de jaren zeventig en tachtig (Reeve speelde hem toen vier keer) wordt de nieuwste loot niet. Het is typisch zo'n testosteronfilm waarin het verhaal ondergesneeuwd raakt in de oorverdovende special effects, met als resultaat bloedeloze optredens van prima acteurs als Amy Adams (wakkere journaliste Lois Lane) en Michael Shannon. De laastste speelt de nemesis van de superheld in de fladderende cape, ontstaan in stripvorm in 1938 en sindsdien steeds opnieuw tot leven gewekt. Dat Superman hier een existentiële queeste begint - speurend naar zijn oorsprong op de planeet Krypton - het klinkt allemaal even quasi-diepzinnig.

Belinda van de Graaf

Alles en iedereen is verdacht en technologie is gevaarlijk
Disconnect

Regie: Henry-Alex Rubin. Met Jason Bateman en Hope Davis.

**

De Amerikaanse documentarist Henry-Alex Rubin wil ons in zijn speelfilmdebuut 'Disconnect' wijzen op de gevaren van moderne communicatietechnologie. De film komt natuurlijk perfect getimed in de bioscoop, nadat Edward Snowden de klok luidde over de internettoegang van Amerikaanse spionagediensten. Opmerkelijk is wel dat de Amerikaanse overheid, waar de klokkenluider het over heeft, in de film buiten schot blijft. Het enige is misschien dat de politie niets kan betekenen voor slachtoffers van 'cyber crime', en dat het echtpaar dat binnen no time de hele spaarrekening geplunderd ziet (een 'chatter' plaatst simpelweg een 'trojan horse'), voor eigen rechter gaat spelen. Dat is eng. Maar om zijn gelijk te halen, draaft Rubin behoorlijk door, de ene ongure situatie op de andere stapelend, met als gevolg een paranoïde sfeer, waarin alles en iedereen verdacht is. Rubin bedient zich van een hypnotiserende mozaiekstructuur waarin verschillende verhalen vlot door elkaar dwarrelen. De scholier die het slachtoffer wordt van 'cyber bullying' en de hand aan zichzelf slaat. De Pulitzer Prize winnende journaliste die 'cyber sex' onder tieners aan de kaak stelt om carrière te maken. De privédetective die precies weet hoeveel mensen dagelijks slachtoffer worden van identiteitsfraude, en daar een goede boterham aan verdient, maar geen sjoege heeft van wat zijn eigen zoon op internet uitspookt. Het is een deprimerende aaneenrijging, waarin de hang naar contact in een heel schimmig universum wordt getrokken. Hollywood heeft inmiddels een film over whistleblower Edward Snowden aangekondigd.

Belinda van de Graaf