filmrecensies

Klootzakken en vrouwen die zich onderwerpen

Les salauds

Regie: Claire Denis. Met Vincent Lindon, Lola Creton, Chiara Mastroianni.

****

Begin dit jaar was de Franse regisseuse Claire Denis te zien in een documentaire waarin ze met andere regisseurs het huis van wijlen Ingmar Bergman betrad, de man die ervoor zorgde dat ze haar lichaam voor het eerst als lichaam voelde, zo vertelde Denis in die film. Dat gebeurde toen ze een jaar of vijftien was, bij het zien van zijn 'Zomer met Monika', waarin actrice Harriet Anderson bloot zwemt en zonnebaadt. De bekentenis gaf een kijkje in de ziel van deze geheimzinnige Franse regisseuse, maakster van nu al zo'n twintig zeer sensuele films, zij het van een veel duisterder sensualiteit dan die van de speelse Monika in 'Zomer met Monika'.

In Denis' nieuwste film, 'Les salauds', zien we eerst de regen in de nacht als een zondvloed naar beneden storten en dan een prachtig meisje, dat bloot op hoge pumps door lege nachtelijke straten loopt. Er stroomt iets donkers langs haar benen, maar dat ze gewond is, lees je niet af aan haar gezicht of houding. Kaarsrecht loopt ze, in zichzelf gekeerd. Het meisje is, zo begrijpen we veel later, een slachtoffer van les salauds uit de titel, hier vertegenwoordigd door ene Edouard, gespeeld door Michel Subor, een van Denis vaste acteurs en nu nog gemakkelijker een onheilspellende figuur, gezien zijn zinnelijke uiterlijk en postuur dat aan dat van Dominique Strauss-Kahn doet denken.

'Les salauds' gaat over mannen die klootzakken zijn, en vrouwen die zich toch aan hen onderwerpen. Die rolverdeling kwam Denis in Cannes op de vraag te staan of we de film niet misogyn zouden vinden als hij niet door een vrouw was gemaakt. Een verrassende vraag wel, vooral omdat deze film noir wel die traditionele rolverdeling kent, maar zich net als de andere films van Claire Denis in raadselachtigheid en suggestiviteit eigenlijk onttrekt aan een realistische duiding. In Denis' films gaat het om archetypes en oerkrachten, om schoonheid en sensualiteit, meer dan om mannen, vrouwen, rollen. Het is een wereld op zichzelf terwijl ze ondertussen zeker ook iets blootlegt van wat 'ons' drijft of juist lamlegt. Zo ook in deze broeierige, betoverende film noir waarin Vincent Lindon schittert als zwijgzame zeebonk die uit is op wraak op les salauds en dan zelf ten onder dreigt te gaan aan het kwaad dat hij wil bestrijden.