filmrecensies

BELINDA VAN DE GRAAF

Bedelen om rode regenlaarzen
A Story of Children and Film

Regie: Mark Cousins.

***

Het vermoeden rijst dat de Ierse filmcriticus en documentaire- maker Mark Cousins materiaal over had van zijn 15-delige filmgeschiedenis 'The Story of Film', vorig jaar te zien in het Eye Filminstituut, en daarna op dvd. Na dat mammoetproject komt Cousins met een appendix, een veel bescheidener verhaal van dik anderhalf uur over kinderen in de film. Hij noemt het deze keer gelukkig niet 'het', maar 'een' verhaal.

De filmfragmenten waarin kinderen ons aanstaren, waarin ze bedelen om rode regenlaarzen of geconcentreerd musiceren, worden door Cousins met zijn bekende Ierse accent losjes aan elkaar gepraat. De associatieve reeksen leveren soms kleine verrassingen op. Bijvoorbeeld als hij 'Kauwboy' van Boudewijn Koole (de enige Nederlandse jeugdfilm in het verhaal) koppelt aan 'Kes' van Ken Loach.

De beelden van het Nederlandse jongetje met de kauw en het Engelse jongetje met de valk, ruim veertig jaar gescheiden in de tijd, vloeien opeens in elkaar over. Veel diepzinnigs heeft hij er verder niet over te melden. Ja, dat films met kinderen vaak over verlies gaan, en dat ze vaak in een bepaalde sociale klasse spelen.

Verfrissend is, dat Cousins behalve met de Spielberg-klassieker 'E.T.' niet zoveel op heeft met Amerikaanse films. Zijn kinderportretten komen vooral uit Iran, Japan, China en Rusland, zoals het prachtige 'Ten Minutes Older' waarin de eerder dit jaar overleden Sovjet-regisseur Herz Frank de emoties vangt op het gezicht van een kleuter in de ban van een toneelstuk. In zijn dichterlijke benadering verbindt Cousins het over-geregisseerde Hollywoodsterretje Shirley Temple met het kreupele krantenverkoopstertje uit de Senegalese klassieker 'La Petite Vendeuse du Soleil'. Hij laat de beelden, waarin de meisjes dansen, botsen én versmelten. Dat we wel Janet Frame te zien krijgen, de heldin uit Jane Campions 'An Angel at my Table', maar niet Pippi Langkous, blijft knagen.

Het Eye Filminstituut in Amsterdam vertoont t/m 6 oktober negen films die in 'A Story of Children and Film' aan bod komen, waaronder Chaplins 'The Kid' (1921), Tarkovski's 'De Stoomwals en de Viool' (1961) en Bergmans 'Fanny & Alexander' (1982).

undefined

© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden