Filmrecensies

Hysterische kinderen in de voortuin
Doe Maar: Dit is Alles

Regie: Martijn Nijboer.

****

De heren van Doe Maar hadden geen zin om op het Nederlands Film Festival de première bij te wonen van de film waarin ze hoofdrolspelers zijn. Na het zien van de documentaire 'Doe Maar: Dit is Alles' begrijp je wel waarom ze de rode loper en het flitslicht mijden.

De gekte die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig rond de Nederlandse popgroep ontstond, en vooral rond zanger-gitarist Henny Vrienten en zanger-bassist-toetsenist Ernst Jansz, vormde een voorname reden om er in 1984 na zes jaar mee te kappen. Bijna dertig jaar later, tijdens een serie reünieoptredens, mag van het trio 60-plussers, onder wie ook gitarist Jan Hendriks, eindelijk een documentaire worden gemaakt die terugblikt.

Dat levert een prikkelend tijdsbeeld op, waarin Nederland wordt overvallen door Beatles-achtige taferelen met hysterische fans. Blonde Henny en Indische Ernst worden zelfs gevolgd tot in de voortuin, waar groepjes kinderen uit alle uithoeken van het land wachten om een glimp van hun helden op te vangen. De kinderen die tijdens de concerten uit volle borst meezingen met hits als 'De Bom' en 'Je loopt je lul achterna' worden ondertussen steeds jonger. Voor de muzikanten is het een bizarre ervaring, die hen uiteindelijk noopt de stekker eruit te trekken.

De interviews met de heren, die vaak erg gevat zijn, geven echter meer prijs. Er waren ook grote-mensen-problemen. Er was wrijving tussen de liedjesschrijvers Henny en Ernst. Allebei stijfkoppen. De drummer was verslaafd aan heroïne. Als de band zong van 'heroïne godverdomme' was dat ernst. Aan de orde komen ook de slechte contracten die de muzikanten hadden, een klassiek hoofdstuk in verhalen over plotselinge roem. Aan de twee miljoen buttons die in omloop waren - u herinnert zich de fluoriserende merchandise - verdienden de muzikanten zelf geen cent.

BNN'ers Martijn Nijboer (regie) en Patrick Lodiers (idee en interviews) belichten een markant chapiter in de Nederlandse popmuziekgeschiedenis. Opvallend is dat de liedjes nog steeds heel aanstekelijk en fris klinken, met Nederlandse recht-voor-zijn-raap teksten op een energieke mix van reggae, ska en punk.

Jammer is wel dat de makers weinig oog hebben voor zoiets als de internationale context. In Duitsland, herinner ik me, had je de Neue Deutsche Welle met Nena die in het Duits en gehuld in kekke minirok zong van '99 Luftballons'. Ook een lichte mix van pop en politiek. Ook razend populair. Op sommige momenten voelt de roze-groen-gele golf waar Nijboer & Lodiers het over hebben, iets te beperkt.

Mooi: winnen op slakkenkracht
Turbo

Regie: David Soren.

***

Geen droom is te groot, geen dromer te klein, leert Theo van zijn favoriete Formule-1-racer op tv, en hij zet zich nog eens aan het trainen op de honderd centimeter; goed voor een persoonlijk record van zeventien minuten. Een slak met race-ambities, die in deze animatiefilm van Dreamworks aan de 'slow motion' wil ontsnappen, heeft natuurlijk een streepje voor. Zeker als hij wordt tegengesproken door een overbezorgde, oudere broer met de stem van Paul Giamatti (of Ruben van der Meer) die bij iedere oversteek van het grasveld vreest voor grasmaaiers en overrijpe tomaten. Theo's ambities nemen concretere vormen aan als hij aan een val in de motor van een raceauto op miraculeuze wijze ogen als koplampen en turbosnelheid overhoudt. Het kampioenschap van de Indy 500 lonkt, maar er lopen nog aardig wat medeslakken in de weg voordat Turbo Theo daar de medaille kan binnenhalen. Regisseur David Soren houdt het tempo hoog met parodieën op videogames en clips. Hij biedt een redelijk herfstvakantie-alternatief voor jonge kinderen die Ron Howards racefilm 'Rush' nog niet aan kunnen, en voor ouders die niet naar 'Planes' willen - ook deze week in première - omdat ze het wel gezien hebben met spin-offs van 'Cars'. Misschien dat Turbo's obsessie met snelheid niet heel opvoedkundig is, maar uiteindelijk wint hij het gewoon op eigen slakkenkracht, en dat is mooi.

Een tijdreiziger deelt nog een kusje uit, hoe charmant
About Time

Regie: Richard Curtis. Met Domhnall Gleeson en Rachel McAdams.

**

Richard Curtis geldt in Engeland als een ware hitmachine. De scenarist schreef het ene na het andere Britse filmsucces op zijn naam. Denk aan Hugh Grant, en hoe hij zich door 'Four weddings and a funeral' stuntelde, en door 'Notting Hill', en 'Bridget Jones's diary'. Allemaal geschreven door Richard Curtis, die het er als regisseur ook op waagde en tien jaar geleden eenzelfde hit scoorde met 'Love Actually'. De druk bevolkte romantische komedie gold onder meer als voorbeeld voor Kim van Kooten bij het schrijven van 'Alles is Liefde' en 'Alles is Familie'.

Toch lijkt de boel inmiddels aardig opgedroogd. Curtis' tweede film als regisseur, 'The boat that rocked', was vier jaar geleden niet meer dan een mal verkleedpartijtje. Aan zijn derde film, 'About time', ligt een aardig idee over tijdreizen ten grondslag, maar dat wordt zo tam uitgewerkt, dat het niet meer dan een minzaam glimlachje ontlokt.

Tim is de 21-jarige, roodharige zoon die van zijn vader te horen krijgt dat hij erfelijk is belast met de gave te kunnen reizen in zijn eigen verleden. Het leuke is dat er geen ingewikkelde machine aan te pas komt. Het is ook niet de bedoeling dat Tim, gespeeld door de voormalige, Ierse 'Harry Potter'- acteur Domhnall Gleeson (30), zich vergaapt aan andere eeuwen of continenten.

Tim reist terug naar een feestje om een meisje alsnog een kusje te geven. Heel charmant, een tijdreiziger die zich om de liefde bekommert, en om familie, vrienden en kinderen, maar voor een hele film is het te keurig en te kneuterig. Daar kan zelfs die leuke, breed grijnzende Amerikaanse die in elke 'Britcom' het mannenhart verovert, hier vertolkt door Rachel McAdams (34), weinig aan veranderen.