Filmkunst overwint in Venetië

Lof voor de jury van het 60ste Filmfestival van Venetië die de hoofdprijs, de Gouden Leeuw, toekende aan 'The Return' van de Russische nieuwkomer Andrey Zvjagintsev, die tevens de prijs voor het beste debuut won. De film is aangekocht voor distributie in Nederland. Deze bekroning betekent, net als de overige prijzen, een duidelijke overwinning voor de filmkunst.

De Japanse lieveling Takeshi Kitano won voor zijn heerlijke samuari-musical 'Zatoichi' de prijs voor de beste regie, en de Italiaanse veteraan Marco Bellocchio ontving voor zijn boeiende Aldo Moro-reconstructie 'Buongiorno, notte' de prijs voor het beste scenario. Sean Penn werd uitgeroepen tot beste acteur, voor zijn vertolking van getroubleerde hartpatiënt in '21 Grams', het door de Mexicaanse Hollywoodregisseur Alejandro Gonzales Inarritu blits vormgegeven, maar inhoudelijk weke melodrama waarin ook Benicio del Toro en Naomi Watts zichzelf overspeelden.

Beste actrice werd de Duitse Katja Riemann, voor haar optreden in 'Rosenstrasse' van Margarethe von Trotta. De Duits-Nederlandse co-productie, over een Duits verzet in de Tweede Wereldoorlog, won tevens de Unicef-prijs. In de alternatieve competitie Controcorrente, zogenaamd gewijd aan meer experimentele films, ontvingen de twee favoriete films allebei een acteursprijs. De Amerikaanse Scarlett Johansson werd beste actrice voor haar optreden in Sofia Coppola's 'Lost in Translation'. En de Japanse hartenbreker Asano Tadanobu (tevens te zien in Kitano's 'Zatoichi') werd voor zijn rol in het hemelse 'Last Life in the Universe' uitgeroepen tot beste acteur.

De prijzen van de internationale filmkritiek gingen respectievelijk naar Tsai Ming-liang voor 'Good Bye Dragon Inn' en de onbekende Indiase filmmaker Manish Jha die met 'Matrubhoom, A Nation Without Women', het verhaal rond de uitmoording van Indiase meisjesbabies, een gevoelige snaar had geraakt.

Grootste verliezer was Bruno Dumont, de Franse regisseur van eerdere prijswinnaars 'La Vie de Jésus' en 'l'Humanité', die met zijn nieuwste film 'Twentynine Palms' uit was op een schandaal dat maar geen schandaal wilde worden. In Venetië was men duidelijk moe van seks en geweld in de cinema. Dumonts 'Twentynine Palms' wist niet de impact te scoren van Gaspar Noé's verwante 'Irréversible', vorig jaar in Cannes. 'Twentynine Palms' mocht het in Venetië doen met de ironie van een snel verzonnen bijnaam: 'Twentynine Fucks'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden