FILMFESTIVAL VENETIE

VENETIE - De koerswijziging van de nieuwe directeur is ingeslagen als een bom. Felice Laudadio (52), voormalig filmcriticus en sinds dit jaar directeur van het Filmfestival Venetië, houdt meer van films dan van sterren. Dat lijkt misschien een weinig opmerkelijke voorkeur voor iemand in zijn positie, maar gezien de recente ontwikkeling van de grote filmfestivals is het een statement van formaat. Sinds de persconferentie van een maand geleden, waarin Laudadio zijn programma presenteerde en stelling nam tegen de glamour en grote-namenfixatie van concurrent Cannes, was er al enig rumoer. In Venetië schrijven de internationale vakbladen over niets anders.

Ook de Italianen moeten nog even wennen aan het idee. Juist op het moment dat Gillo Pontecorvo zijn festival had weten op te peppen tot een festival dat voor de Amerikaanse studio's en hun sterren even aantrekkelijk was als Cannes en Berlijn, keert Venetië terug naar wat het ooit was: een ontmoetingsplaats voor de kunstzinnige film. De afgelopen jaren rees weliswaar de kritiek op Pontecorvo's uitverkoop (met als letterlijk dieptepunt de aankomst van Denzel Washington in een onderzeeër vanwege de première van de flutfilm 'Crimson tide'), de nieuwe soberheid van Laudadio is wel meteen het andere uiterste. Venetië concurreert opeens niet meer met Cannes en Berlijn, maar zoekt de verwantschap met festivals als Locarno en Rotterdam.

Dat hakt erin, en de kersverse directeur is dan ook druk doende om het nieuwe beleid te relativeren: “Het is niet zo dat de sterren niet mogen komen. Het punt is dat ik films heb uitgenodigd die ik goed vond en vervolgens de acteurs uit die films, niet andersom.” Afgezien van de zegeningen van een louter naar kwaliteit samengesteld programma, heeft de nieuwe lijn ook strategische voordelen. Laudadio rekent in recordtempo af met zijn voorganger en kweekt veel krediet bij de pers, door het ontbreken van een filmmarkt en de bijbehorende buyers en sellers de grootste beroepsgroep in Venetië. Laudadio koestert zijn verleden als filmcriticus: een briefje aan de pers begint hij met 'Dear colleague'.

Er is nog een voordeel: wie niemand verwacht, is twee keer zo blij met elke ster die wél blijkt te komen. In Berlijn doen ze het andersom: daar kondigen ze half Hollywood aan, en de helft daarvan zegt op het laatste moment af. Dit is veel slimmer. En helemaal zonder glamour hoeft Venetië het heus niet te stellen, want die Amerikanen laten zich niet zo makkelijk wegsturen. Met de enige blockbuster in het programma, 'Air force one', komt hoofdrolspeler Harrison Ford, en met kleinere films komen Nick Nolte, Willem Dafoe, Tim Roth, Mira Sorvino, Wesley Snipes, Nastassja Kinski en Elisabeth Shue. René Mioch maakt zich in ieder geval geen zorgen over voldoende cameravoer. En toen ik zojuist bij het verlaten van het toilet door drie fotografen werd opgewacht, bleek het te gaan om de dame die achter me het toilet uitkwam: Emma Thompson, nauwelijks herkenbaar met kort rood haar en paarse trainingsbroek.

Laudadio is sowieso niet bang om zijn landgenoten te schofferen. Weliswaar is de 54ste festivaleditie opgedragen aan Marcello Mastroianni en zijn er hommages aan hem, Roberto Rossellini en Guiseppe De Santis, opmerkelijk is dat het programma-onderdeel met nieuwe Italiaanse films is verdwenen. Tot nog toe was zo'n nevenprogramma standaard: in Berlijn met Duitse films, in Cannes met Franse films, in Rotterdam met Nederlandse films. Laudadio heeft het lef om te zeggen dat hij de Britse cinema momenteel spannender vindt en presenteert in 'British Renaissance' acht films van jonge Britse filmmakers. Met drie films van de achttien totaal is Italië wel goed vertegenwoordigd in het competitie-programma.

Of Laudadio zijn koerswijziging kan waarmaken, hangt vooral af van de kwaliteit van de competitiefilms. Hier moet hij laten zien wat zijn ontdekkingen waard zijn en of de relatief onbekende regisseurs deze prominente plek hebben verdiend. Met 'Le septième ciel' van Benoît Jacquot, een al te verbaal-Franse exercitie over een echtpaar dat met fantasie en hypnose hun huwelijksproblemen oplost, is het bewijs in ieder geval nog niet geleverd. Maar dat was pas de eerste film.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden