Filmfestival Venetië spettert nog niet echt

Brad Pitt is in de nieuwe film van de broers Coen, ’Burn After Reading’ op dreef als oenige fitnessleraar die samen met verlegen collega Frances McDormand stuit op de geheime edoch sappige memoires van CIA-agent John Malkovich en besluit om daar rijk van te worden. Zij wil plastische chirurgie, hij wil gewoon meer geld.

’Brad Pitt bewijst weer eens dat hij een fantastische bijrolacteur is in ’a leading-man’s body’, oordeelde The New York Times liefdevol. Wie niet in staat is om het filmfestival in Venetië te bezoeken, kan al wel een glimp van man en film opvangen op Youtube. De acteur komt beter weg als deze stupide ’nobody’ Chad Feldheimer, inclusief onbevallig eighties kapsel, dan ooit als de gespierde Achilles.

Op de nieuw zwarte komedie van de Coen-broers, de openingsfilm in Venetië, hoeven we in Nederland niet heel lang te wachten. ’Burn After Reading’ verschijnt hier volgende maand in de bioscoop.

Wat er van de rest van het Venetië-programma hier zal belanden, is de vraag. De reacties op de reeds vertoonde competitiefilms zijn lauw. Anders dan vorig jaar, toen festivaldirecteur Marco Müller onder meer de Dylan-biopic ’I’m Not There’ en de geprezen western ’The Assassination of Jesse James’ in de competitie programmeerde, zijn er nu nog geen grote titels omarmd.

Het regiedebuut van Guillermo Arriaga (scenarioschrijver van ’Amores Perros’ en ’21 Grams’), ’Burning Plain’ kreeg een matige ontvangst. ’Een soap die zich door ingewikkeld te doen met tijd en montage deftig voordoet’, schreef het Britse dagblad The Guardian.

Meer lof is er voor de nieuwe film van Christian Petzold (’Jerichow’: een multiculti-remake van ’The Postman Always Rings Twice’) en voor de experimentele film (buiten competitie vertoond) van de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami, die het geluid van een Perzisch melodrama laat horen en ondertussen de gezichten (ogen) van aan het doek gekluisterde, gesluierde Iraanse vrouwen én Juliette Binoche laat zien.

Halverwege de tweede week hoopt men nog op goede films van Darren Aronofsky (over Mickey Rourke als worstelaar die worstelt met comeback) en Jonathan Demme (over Anne Hathaway als model die worstelt met alcoholverslaving).

Marco Müller meldde voor het festival dat de schrijversstaking in Amerika het aantal Amerikaanse titels in competitie heeft verminderd. Ook het steeds machtiger filmfestival in Toronto, dat begint na Venetië, zal hem hebben dwarsgezeten. De Duitse regisseur Wim Wenders zit de jury voor die zaterdag haar prijswinnaars aanwijst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden