Filmfestival opent met wonderlijke polderpenoze

Het eerste wat opvalt aan 'De wederopstandkoming van een klootzak' ¿ het Nederlandse misdaaddrama dat gisteravond het 42ste Filmfestival van Rotterdam opende ¿ is dat er niet zo veel in wordt gekletst. Regisseur Guido van Driel (50) lijkt goed aan te voelen waar het pijnpunt ligt van veel Nederlandse films: de gedachte dat het drama in de dialoog zit. Van Driel bewerkte voor zijn speelfilmdebuut zijn eigen 'graphic novel' 'Om mekaar in Dokkum'. Met beelden kan hij overweg.

Het verhaal van de wraakzuchtige Amsterdamse crimineel Ronnie (een vorstelijke rol van Yorick van Wageningen) wentelt zich in een bizar en raadselachtig universum waarin verschillende filmgenres verweven raken. Tarantino-achtige boeven rijden in 'four wheel drives' door kaarsrechte, geasfalteerde polders. Bij een gruwelijke ondervraging wordt een stofzuiger op een oog gezet.

Van Driel kent zijn klassiekers, knipogend naar 'Un Chien Andalou', het surrealistische meesterwerk van Luis Buñuel en Salvador Dali waarin een oog in close-up werd bewerkt met een scheermes. Kubricks 'A Clockwork Orange' en Tarantino's 'Reservoir Dogs' herbergden soortgelijke martelingen. Even pijnlijk, maar dan op een andere manier, is het korte optreden van wijlen Jeroen Willems die na een schietpartijtje droogjes opmerkt: "Wat maakt het uit. Eerst leefde het. Nu is het dood."

Nihilisme in de polder. Het zou stierlijk vervelen als Van Driel niet met de ene kleine verrassing na de andere zou komen. Met een pokerface dist hij het verhaal op van Bonifatius die met de Bijbel in de hand de Friezen trachtte te bekeren. Ook is er in zijn bonte grabbelton plaats voor het verhaal van de Angolese asielzoeker Eduardo, en van het boerenechtpaar dat in 'Poolse Bruid'-contreien treurt om hun dode dochter.

Het zijn verhaallijntjes die samenvloeien in Van Driels puzzel van een film, waarin hij, steunend op indrukwekkend camerawerk van Lennert Hillege, Tarantino in een donkere nacht tracht te verenigen met Tarkovski, de Russische meester van de spirituele verdieping. Benieuwd wel of de internationale Tiger-jury, met de Chinese kunstenaar Ai Weiwei meekijkend vanuit Peking, oog heeft voor van Driels wonderlijke polderpenoze.

'De wederopstanding van een klootzak' is te zien op het Filmfestival van Rotterdam, en verschijnt op 21 februari in de bioscoop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden