Filmfestival negeert Chinese censuur

De film ’Lost in Beijing’ leek op de hoofdprijs af te stevenen. Maar de Gouden Beer ging naar een andere Chinese film.

Uiteindelijk heeft het Berlijns filmfestival toch de ongecensureerde versie van ’Lost in Beijing’ (’Verdwaald in Beijing’) vertoond. Vooraf heette het dat het festivalpubliek een ingekorte versie te zien zou krijgen. Regisseur Li Yu had ingestemd met de tientallen coupures die de Chinese autoriteiten hadden geëist.

Maar vrijdag bleek de film toch de volle 112 minuten te duren. Festival-directeur Dieter Kosslick hield zich van de domme. Hij heeft de versie gedraaid die hij van de producent had gekregen, zei hij. Volgens hem wilde de producent vooraf niet zeggen of dat de gecensureerde of de complete versie was.

Het is de vraag of Li Yu daarmee het lot ontloopt van haar collega Lou Ye. Vorig jaar vertoonde het filmfestival in Cannes Lou Ye’s ’Zomerpaleis’ in onverkorte vorm. De regisseur kreeg daarop in China een werkverbod.

Li Yu wilde overigens niet zeggen welke scènes de censuur wilde verwijderen. Dat kunnen de nogal expliciete seks-scènes zijn. Maar waarschijnlijk zijn het ook de beelden waarin de kwalijke kanten van het nieuwe Peking te zien zijn: uitbuiting, armoede, prostitutie, kinderhandel en vereenzaming.

Centraal in de film staat een jong paar. De twee behoren tot het miljoenenleger dat van het platteland komt om in de stad zijn geluk te beproeven. Ze raken verwikkeld in een verkrachtings- en afpersingsaffaire met de werkgever van de vrouw. Decor van de film zijn glanzende torenflats en verloederde wijken.

Hoewel hooggeprezen, kreeg ’Lost in Beijing’ toch niet de hoofdprijs van het Berlijnse filmfestival. De Gouden Beer ging naar een andere Chinese film: ’Tuya’s huwelijk’ van de regisseur Wang Quan’an.

De film speelt in de Chinese provincie Binnen-Mongolië. Tuya is getrouwd met Bater, maar die is impotent en ziek. Ze spreken af te scheiden en een man te zoeken die voor de kinderen zorgt en in het onderhoud voorziet van de hele familie, inclusief Bater. Het decor bestaat uit eindeloze graslandschappen, nomadenhutten en schapenkuddes.

De Berlinale bleef met deze bekroning trouw aan haar traditie van een festival met een voorkeur voor probleemfilms tegen een exotische achtergrond. De verraste regisseur Wang Quan’an sprak een mooi ironisch dankwoord, geflankeerd door de ravissante hoofdrolspeelster Nan Yu, die in niets leek op de afgepeigerde boerin in de film.

In de marge van het festival was er ook nog een Nederlands succes. De Gouden Beer voor de beste korte film ging naar ’Raak’ van Hanro Smitsman, over een jongetje dat een ongeluk veroorzaakt door een steen van een viaduct te gooien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden