FILMFESTIVAL BERLIJN

AMSTERDAM - De eerste was volgens de jury ook de beste: 'Sense and sensibility', de openingsfilm van het 46ste Internationale Filmfestival Berlijn heeft gisteravond de Gouden Beer gewonnen, de grote prijs van het festival.

'Sense and sensibility' is een bewerking van de gelijknamige roman van Jane Austen uit 1811, naar een scenario van hoofdrolspeelster Emma Thompson. Regisseur van de onder Amerikaanse vlag geproduceerde film is Ang Lee, een Taiwanees uit New York die als eerste regisseur voor de tweede keer een Gouden Beer wint. In 1993 won Lee de - gedeelde - hoofdprijs in Berlijn voor 'The wedding banquet'.

De Zilveren Beer voor de beste film, ofwel Speciale Juryprijs, ging naar 'Lust och fagring stor' ('All things fair') van de Zweedse regisseur Bo Widerberg. Voor haar rol in 'Mon homme' van Bertrand Blier werd Anouk Grinberg bekroond met de Zilveren Beer voor beste actrice, Sean Penn kreeg de prijs voor de beste acteur voor zijn rol in 'Dead man walking' van Tim Robbins. Een gedeelde Zilveren Beer voor de beste regie werd uitgereikt aan Yim Ho uit China voor 'The sun has ears' en Richard Loncraine uit Groot-Brittannië voor 'Richard III'.

Minder prestigieuze Zilveren Beren gingen naar de Japanse regisseur Yoichi Higashi voor diens 'Village of dreams' en de Poolse veteraan Andrzej Wajda voor zijn oeuvre. De internationale filmpers (FIPRESCI) deelde drie prijzen uit: 'The sun has ears' in de competitie, 'Chacun cherche son chat' van Cedric Klapisch (Frankrijk) in het Panorama-programma en 'And the moon dances' van Garin Nugroho (Indonesië) in het Forum-programma. Een Nederlands succesje was er tenslotte voor Ben Sombogaart, wiens 'De jongen die niet meer praatte' werd bekroond met de Glazen Beer, de Unicef-prijs voor kinderfilms.

Enigszins malicieus zou men kunnen zeggen dat de elfkoppige jury onder voorzitterschap van de Russische regisseur Nikita Michalkov heeft gekozen voor conventie en keurigheid. De winnaars van Gouden Beer en Speciale Juryprijs blinken niet uit in originaliteit of gewaagde artistieke stellingname, en geven geen aanleiding tot controverses, iets wat films als 'Richard III' of 'Mary Reilly' bijvoorbeeld wél doen. Zowel 'Sense and sensibility' als 'All things fair' zullen in Nederland worden uitgebracht, de eerste wordt binnenkort verwacht.

Beide winnaars zijn genomineerd voor de Oscars, die op 25 maart zullen worden uitgereikt. De Zweedse film in de categorie beste niet-Engelstalige film, waar hij concurreert met 'Antonia' van Marleen Gorris. 'Sense and sensibility' werd in zeven categorieën genomineerd en maakt een goede kans om dit jaar als grote winnaar uit de bus te komen. Tevens betekent deze film de start voor een ware Jane Austen-hausse die plotseling in filmland is losgebarsten: later dit jaar zullen nog vele Austen-verfilmingen volgen en zelfs de Amerikaanse highschool-comedy 'Clueless' wordt als vrije bewerking van 'Emma' verkocht.

De bekroning van 'Sense and sensibility' kan worden opgevat als een persoonlijke triomf voor Emma Thompson, die na diverse prijzen voor haar werk als actrice nu debuteert als scenariste en Jane Austen graag aantrekkelijk wil maken voor een publiek dat niet langer is opgegroeid met de klassieke romans uit de 19de eeuw. Voor regisseur Ang Lee betekent de film een verrassende, nieuwe wending in zijn nog jonge carrière. Na zijn debuut 'Pushing hands' en de in Amerika zeer succesvolle zedenschets 'The wedding banquet' keerde Lee terug naar zijn vaderland Taiwan voor 'Eat, drink, man, woman', een film die net als 'The wedding banquet' werd genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Dat Lee nu met zijn winnende film over de juiste gevoeligheid blijkt te beschikken voor de Britse heritage-traditie, is tekenend voor zijn veelzijdigheid.

Het valt niet mee om lijnen te trekken door het enorme aanbod van een festival als Berlijn. De films worden niet geselecteerd op onderlinge samenhang en evenmin als zodanig gepresenteerd. Wel kan men constateren dat het een goed jaar was voor Berlijn, met veel films die de moeite waard waren, weinig films die met kop en schouders boven de rest uitstaken en een stortvloed aan filmsterren. Met name de jonge Europese film, met een sterke delegatie uit Frankrijk, toonde overtuigend aan dat er naast de Amerikaanse film nog wel degelijk leven zit in de cinema. Waar de Amerikaanse filmsterren hun publicitaire spierballen laten rollen, imponeren jonge Europese regisseurs met kleine drama's over jonge mensen op zoek naar zingeving en menselijk contact. Hoe meer de reguliere bioscopen worden overheerst door Hollywood, hoe meer de festivals zich ontwikkelen tot vrijplaats voor alles daarbuiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden