Review

Filmen in het lome ritme van Hanoi

Voor wie zich de duistere onderwereld uit zijn vorige film 'Cyclo' herinnert, kan 'A la verticale de l'été' van regisseur Tran Anh Hung als een verrassing komen. Zonder dramatiek, zonder spanningsopbouw volgt hij het dagelijkse leven van een Vietnamese familie, drie zussen en een broer, die in het stralend groene Hanoi, begeleid door vogels en krekels, met zachte stem hun leven bespreken. Voor het wakker worden trekken ze een kwartier uit, dan zetten ze Lou Reed op en doen tergend langzaam hun ochtendgymnastiek. Is er een groter contrast denkbaar met de nouvelle violence waar de eigenaar van een fietstaxi in 'Cyclo' tegen wil en dank in terecht kwam?

In zijn Amsterdamse hotelkamer zet Tran (37) groene thee en legt uit dat die tegenstelling als vanzelf uit zijn werkwijze voortkomt: ,,Wanneer ik niet aan een concreet project werk, maak ik aantekeningen voor toekomstige films in twee schriften. En onwillekeurig blijken in het ene schriftje alle wrede, chaotische en onbegrijpelijke ideeën te worden geschetst, en in het andere lijk ik op zoek te zijn naar iets dat ontbreekt in de moderne tijd. Naar een bepaalde zachtaardigheid die heel sterk met tradities in verbinding staat. Na verloop van tijd vallen die losse fragmenten uit zo'n schrift dan als puzzelstukjes in elkaar en vormt zich een beeld van de film -het is bijna alsof het verhaal mij uitkiest, in plaats van andersom.''

,,Daarnaast is het verschil tussen 'Cyclo' en 'A la verticale de l'été' ook dat tussen de twee steden waar ze zijn opgenomen. 'Cyclo' speelde zich af in Saigon, een typisch voorbeeld van een moderne Aziatische metropool, waar het leven in een razend tempo voorbijschiet, terwijl ik nu filmde in het veel kleinere Hanoi. Dat is bijna een dorp, en hoewel er ogenschijnlijk al moderne invloeden te vinden zijn, gebeurt alles er nog altijd in een heel loom en nonchalant ritme.''

,,Wanneer je er een vriend op straat tegenkomt blijf je een uur met hem staan praten, en, inderdaad, erg hard werken de personages in mijn film niet. Een café brengt er genoeg op om een hele familie te onderhouden, en dat schept de juiste omstandigheden voor die confucianistische manier van leven; er is tijd genoeg voor rituelen, voor het gezamenlijk bereiden van een maaltijd. Er is een seizoen voor het verzamelen van bloemen en één voor het herdenken van voorouders.''

,,Ik was vooral geinteresseerd in de manier waarop alle conflicten en tegenstellingen in het confucianisme met de mantel der liefde worden bedekt. Hoewel elk van de vrouwen in 'A la verticale de l'été' een verborgen liefde of een heimelijk verdriet heeft, is het bijna ongepast er een woord over te zeggen. Voor een buitenstaander lijkt het zo verdoezelen van alle problemen wellicht hypocriet, maar ik denk dat het ook iets toe kan voegen. De zussen verlangen zodanig naar harmonie, en doen zo hun best die te cultiveren, dat ze baat hebben bij de zachtmoedige sfeer die ontstaat.''

Hoewel Tran al sinds zijn twaalfde in Parijs woont, er eerst filosofie studeerde en later tot cameraman werd opgeleid, heeft hij tot nog toe al zijn werk in Vietnam opgenomen. Zijn er geen plannen voor een Franse film? ,,Voor een film als 'A la verticale de l'été', waarin ik op zoek ben naar die harmonieuze levenswijze, naar een soort verloren paradijs, spreekt het voor mij vanzelf dat ik terug ga naar het land van mijn kinderjaren, maar mijn volgende film, 'Je viens avec la pluie', zal zich buiten Vietnam afspelen.''

Veel wil Tran over dat project niet kwijt. Bekend is slechts dat hij de Amerikaan Harvey Keitel en Tony Leung Chiu Wai, superster uit Hong Kong, voor de hoofdrollen wist te strikken; en dat de laatste de rol van Jezus op zich zal nemen. Tran: ,,Nu wil ik moderne iconen creëren.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden