Files A2 over tien jaar weg

De dagelijkse files op de A2 tussen Deil en Everdingen en bij het knooppunt Empel zijn over tien jaar verdwenen. Het oplossen van andere knelpunten in deze ,,slagader in het Nederlandse wegennet'' zal nog meer tijd vergen.

Het gedeelte van de A2 tussen Vianen en Den Bosch is de zwakste schakel in de noord-zuidverbinding. Zonder maatregelen staat over tien jaar meer dan een derde van de weggebruikers in de file. Rijkswaterstaat gaat de A2 in noordelijke (Deil-Everdingen) en zuidelijke (Zaltbommel-Empel) richting verbreden van twee naar drie rijstroken en houdt alvast ruimte vrij voor een vierde strook. Die kan ook worden gebruikt voor regionaal verkeer of voor openbaar vervoer.

Tot het moment waarop de verbreding in 2010 gereedkomt, probeert Rijkswaterstaat de bestaande capaciteit beter te benutten, onder meer door toeritdosering en ander gebruik van vluchtstroken. ,,Maar dat heeft beperkingen. Met de aorta kun je niet te veel rommelen en experimenteren'', aldus topambtenaar J. Dronkers van Rijkswaterstaat Oost-Nederland gisteren in Arnhem tijdens de presentatie van het ontwerp-tracébesluit. Dat is overigens 'in de zoemer' van de kabinetscrisis afgelopen dinsdag nog ondertekend door minister Netelenbos van verkeer en waterstaat. De verdere besluitvorming loopt waarschijnlijk wel vertraging op door de politieke troebelen.

De verbreding van de A2 kost rond de 800 miljoen gulden. Een ,,heel slimme faseringsmethode'' moet ervoor zorgen dat het verkeer tussen 2005 en 2010 niet al te veel hinder van de werkzaamheden ondervindt. Naar aanleiding van kritiek op de trajectnota heeft Rijkswaterstaat de verbreding op onderdelen bijgesteld, zoals de aansluiting bij Beesd en extra geluidswerende schermen en wallen. Tussen Deil en Everdingen is 6,5 kilometer geluidswering voorzien en moeten ongeveer dertig woningen wijken. Tussen Zaltbommel en Empel is 1,5 kilometer schermen voldoende omdat daar weinig bebouwing langs de snelweg ligt.

Voor de landschappelijke inpassing heeft Rijkswaterstaat volgens Dronkers een ,,fatsoenlijk pakket'' maatregelen bedacht. Natuur- en milieuorganisaties noemen de voorstellen minimaal. De Diefdijk over de A2 bij Leerdam wordt een 'ecopassage' voor overstekend wild en kan bij hoogwater tevens als waterkering dienen. Het ondertunnelen van het riviertje de Linge bij Beesd is te duur, maar er komt wel een langere brug. De Linge kan daardoor 'natuurvriendelijke' oevers krijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden