Fijn dat ze genezen is, maar haar kerk zit nu in verlegenheid

Met een feest in een evenementenhal vierde een vrouw zaterdag dat ze genezen is bij gebedsgenezer Jan Zijlstra in Leiderdorp. Haar kerk is in verlegenheid gebracht.

Van onze redactie religie & filosofie

Ze was door posttraumatische dystrofie in een rolstoel beland. Na zeventien jaar kwam Janneke Vlot op 4 maart eruit overeind. Bij de charismatische genezer Zijlstra. Haar ’eigen’ kerk, de orthodox-hervormde gemeente te Bleskensgraaf zit ermee. Want, zegt predikant P. van der Kraan, „in onze eigen gemeente is er óók jarenlang voor haar gebeden, in gebedskringen, thuis, in de dienst. Nu is ze één keer naar een genezingsdienst van Zijlstra geweest en is ze beter.” Van der Kraans gemeenteleden vragen zich af ’of er iets niet deugt in de gemeente, of dat er daar bij Zijlstra iets beter is dan hier’. „We zijn blij dat ze genezen is, maar we weten niet hoe we deze gebeurtenis moeten plaatsen.”

Volgens Van der Kraan is in zijn reformatorische traditie bidden om genezing niet ongebruikelijk, maar „of iemand beter wordt, is afhankelijk van Gods wil”.

In oude tijden kwam genezing volgens de Bijbel geregeld voor, maar menigeen betwijfelt of God die gave nog steeds aan mensen geeft. Of meent dat genezing zelfs occult of duivels is.

Jan Zijlstra twijfelt nooit: zijn Levensstroomgemeente wordt niet moe te wijzen op de talrijke genezingen. Van der Kraan heeft zijn bedenkingen. „Beter worden hangt bij Zijlstra af van je eigen geloof en niet van Gods wil.” Blijf je ziek, dan is dat een bewijs van gebrekkig geloof – en daar kan een gelovige flink mee in de knoei komen.

„Als de genezing tijdens een dienst in de kerk van Bleskensgraaf plaats had gevonden, was er waarschijnlijk minder ophef over geweest”, denkt ds. Rob van Essen, voorzitter van de Lukasorde die zich bezint op gebedsgenezing. De publiciteitsmachine van Zijlstra met zijn ’genezingsdiensten’ draaide en Janneke Vlot plaatste eigen advertenties in christelijke media.

Van Essen: „Zijlstra wekt wantrouwen. Hij beweert dat hij de waarheid en de gave van genezing in pacht heeft.” Het nieuwe kerkgebouw van Zijlstra in Leiderdorp „straalt vooral uit: híer gebeurt het, híer is God aan het werk”. Andere gemeenten krijgen daardoor het gevoel dat ze als ’minder gelovig’ weggezet worden.

Van Essen bekritiseert zowel de ’orthodoxe tak van de kerk’, die hij ’te afwachtend’ vindt, als genezingsoptimisten als Zijlstra die doorschieten in hun verwachtingen en vinden dat de mens niet ziek hoort te zijn en zo het blijvende lijden miskennen. Volgens Van Essen wint gebedsgenezing in Nederland aan populariteit.

Van Essen meent dat er weinig ruimte is voor ’wonderen’ in kerkelijk Nederland. Tussen de gesprekken over ’of er wel een persoonlijke God bestaat’, en ’of God überhaupt bestaat’, is er nauwelijks oog voor ’tastbare gebeurtenissen als genezingen’. „Het rationalisme regeert in de kerken”, zegt Van Essen. Dat zou volgens hem ook het ongemak van de gemeente in Bleskensgraaf gedeeltelijk kunnen verklaren.

De kerkeraad van Bleskensgraaf is ’dankbaar’, aldus een verklaring van de raad, maar wil ’niet verhelen dat de gebeurtenissen ons als kerkeraad en gemeente in verlegenheid hebben gebracht’.

In Noordeloos zitten ze met een vergelijkbaar probleem – daar spreekt volgens het RD binnenkort de orthodox-hervormde ds. M. J. Paul over ’genezing op het ’gebed in de christelijke gemeente’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden