Fietssnelwegen zijn fijn, maar nog niet veilig genoeg

Een deel van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Hengelo.

De ANWB onderzocht negen fietssnelwegen in Nederland en concludeert dat het er goed fietsen is, maar dat er nog ‘heel veel verbeterpunten’ zijn.

Als ‘goed’ beoordeelde de ANWB het fietspad F35 tussen Hengelo en Enschede. Tweede werd het RijnWaalPad F325 tussen Arnhem en Nijmegen, dat er als ‘redelijk tot goed’ uitkwam. Het laagst werden de fietssnelwegen Amsterdam-Zaandam en Groningen-Ten Boer beoordeeld; beide zijn ‘redelijk’.

Op alle fietssnelwegen is goed te fietsen, ook op de laagst beoordeelde, stelt de ANWB. ‘Je bent sneller, fijner, directer en met een beetje geluk ook veiliger op je werk’, aldus het testrapport. Maar de organisatie kwam nogal wat verbeterpunten tegen zoals gevaarlijke kruisingen, slechte bewegwijzering, onverlichte stukken en obstakels als betonnen paaltjes en vluchtheuvels.

Ook de best beoordeelde paden krijgen kritiek. Zo zitten in de F35 Hengelo-Enschede een relatief groot aantal kruisingen waar fietsers geen voorrang hebben en dat is onveilig, zeker voor de snelle fietser. Dat het pad toch wint, komt doordat het vrijwel overal vier meter of breder is, nauwelijks scherpe bochten of obstakels heeft en heel herkenbaar bewegwijzerd is. De ANWB is voorstander van standaard wegwijzers. Nu doet elke provincie het anders, wat het lastiger maakt om een fietssnelweg te vinden.

Groene oplossing

Ook bij bijna-testwinnaar Arnhem-Nijmegen trof de ANWB een verkeersonveilige situatie aan. De afrit van de autoweg A325 kruist de fietssnelweg zonder dat er borden staan om automobilisten te waarschuwen dat ze fietsers uit beide richtingen kunnen verwachten. “Dat vonden we wat te gek, dus dat hebben we vermeld”, zegt een woordvoerder van de ANWB.

De onderzochte fietssnelwegen liggen in negen provincies. De overige drie hebben er op dit moment geen. De resultaten van de test zijn met de provincies gedeeld, en Groningen reageerde meteen op de magere beoordeling van het pad naar Ten Boer, meldt de ANWB-zegsman. “Ze hebben stante pede beloofd om haaientanden neer te zetten.”

Fietssnelwegen worden gezien als een van de groene oplossingen voor het terugdringen van het woon-werkverkeer met de auto. In totaal ligt in Nederland nu ongeveer 500 kilometer fietssnelweg, waarvan de ANWB 101 kilometer onderzocht. De bedoeling is dat er de komende jaren nog 850 kilometer extra wordt aangelegd. “We zijn in Nederland goed bezig”, aldus de ANWB-woordvoerder, “maar het kan natuurlijk altijd beter.” (TROUW)

Lees ook: 

De Utrechtse fietssnelwegen: een project van de lange adem

In de snelst groeiende provincie, Utrecht, kunnen snelfietsroutes bijdragen aan het terugdringen van files. Maar hoe moet zo’n strook er eigenlijk uitzien?

Douches en laadpalen moeten de automobilist de fiets op lokken

Staatssecretaris Van Veldhoven wil 200.000 forenzen uit de auto halen en op de fiets zetten. Dat vergt flinke investeringen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden