Fietspatrouille tegen overlast blowers

Tilburgse coffeeshops proberen hinder in de buurt aan te pakken met speciale beveiligers

In de buurt van de Tilburgse coffeeshop Afrika kraakt het oortje van fietsende beveiliger Marc. Hij steekt een hand op naar een collega die aan de deur van de coffeeshop staat. "Die deed even een verbindings-check", legt hij uit. De oortjes zijn handig: als beveiligers aan de deur zien hoe wiet op straat illegaal wordt doorverkocht, kan Marc er op de fiets achteraan.

Vijf Tilburgse coffeeshops proberen met de fietspatrouilles overlast in de wijde omgeving van shops terug te dringen, en hun imago te verbeteren. Marc (die niet met zijn achternaam in de krant wil) en zijn collega Youri Lenders zijn twee van de acht beveiligers die in ploegendienst door de stad fietsen. Ze surveilleren van vier uur 's middags tot elf uur 's avonds.

Marc en Youri kennen elke hangplek. 'Hotspots', zegt Marc, met fietshelm onderweg naar een verscholen parkeerterreintje in de buurt van coffeeshop Ochtendgloren. Het grenst aan de achterkant van een flat. "De mensen daar klagen over coffeeshopbezoekers die bij hun auto blijven rondhangen, en soms luide muziek draaien", vertelt Marc. Hij wijst. "Verderop ligt een school. Je wilt voorkomen dat kinderen met wiet in aanraking komen." Vandaag is het rustig: te regenachtig.

"Wij spreken blowers aan. Vaak gaat dat gemoedelijk. We leggen uit dat ze de shop in diskrediet brengen. Het is ook in het belang van de blower dat de toko open blijft", zegt Marc. "Ik heb één keer meegemaakt dat een groep niet weg wilde gaan", vult Youri aan. "Dan bellen we de politie."

De fietspatrouilles hebben alles te maken met de strengere regels die vanaf 1 mei op de coffeeshops af komen. Zo mogen buitenlanders er straks niet meer in. De coffeeshops willen graag in een goed blaadje staan bij de burgemeester, die dat strengere beleid moet uitvoeren. "Burgemeester Peter Noordanus was erg gecharmeerd van de bikers", vertelt Marco de Jong, directeur van de keten The Grass Company. Voor hem reden om mee te doen.

Lang niet alle overlast waarvan de coffeeshops de schuld krijgen, wordt ook echt veroorzaakt door blowers, vertelt Marc. "Hier staan vaak buitenlandse nummerborden geparkeerd. Ik zie iemand dan richting winkelcentrum lopen, en niet richting coffeeshop. Dan weet je genoeg", zegt hij. Vaak zijn het incidenten - zoals een blower voor de deur - die tot klachten leiden. "Het idee van overlast strookt niet altijd met de werkelijkheid", zegt Pieter Hagemeijer, coördinator bij beveiligingsbedrijf PPS. "Maar wij geven buurtbewoners een veilig gevoel."

De oogst tot dusver: vooral rondhangende blowers. Soms wordt iemand die met een vals identiteitsbewijs naar een coffeeshop wil, overgedragen aan de politie. Collega's van Marc en Youri zijn op een enkel geval van illegaal doorverkopen gestuit. "Ook een vechtpartijtje of een aanrijding negeren we niet", zegt Marc. Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de coffeeshops? "De discussie loopt nog", zegt Hagemeijer. "Maar het is goed dat deze ondernemers hun nek uitsteken."

Beveiligers onderzoeken ook effect wietpas
Pas na de invoering van de wietpas, op 1 mei, krijgen de beveiligers het echt druk. De overlast door illegale verkoop op straat neemt dan toe, zo verwacht Pieter Hagemeijer, van beveiligingsbedrijf PPS. "We zijn nu drie maanden bezig, en schrijven op wat we tegenkomen. Dat kun je beschouwen als een nulmeting. Straks kunnen we zien wat de gevolgen van de wietpas zijn." PPS brengt verslag uit aan de coffeeshops, en die kunnen de resultaten gebruiken in hun lobby tegen het systeem. Hagemeijer bezweert dat PPS daarbij objectief is. "We werken, ook in andere steden, samen met de politie en gemeente. Als we niet neutraal zijn, doen we onszelf de das om."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden