fietsland voor doorzetters

In de winter kan iedereen er skiën, maar 's zomers is Zwitserland hooguit leuk voor de al wat oudere toerist die een beetje wil wandelen of antieke treintjes bekijken. Dat is het imago waar de Zwitsers nu wel eens van af willen. Je kunt er namelijk ook ontzettend leuk fietsen, zegt het verkeersbureau, dat Zwitserland heeft omgedoopt tot Veloland Schweiz.

In april van dit jaar is het veloland officieel geopend met de voltooiing van een uitgebreid netwerk van negen keurig aangegeven routes door heel Zwitserland: 3300 kilometer bij elkaar. Maar we doen meer, benadrukken de Zwitsers: het openbaar vervoer, hotels en fietsenmakers staan allemaal klaar om het de fietser naar zijn zin te maken. Ook de Nederlanders: na de Duitsers zijn wij de grootste 'leverancier' van toeristen aan Zwitserland, met jaarlijks 2,6 miljoen overnachtingen, waarvan overigens meer dan de helft in de zomer.

TOUR DE FRANCE SPELEN

Is Zwitserland voor de gewone fietser dan niet veel te steil? Negentig procent van het land wel, maar dat het ook anders kan, blijkt uit de route langs de Aarerivier, 240 kilometer van Meiringen via Bern naar Brugg. De pure recreant kan hier vrij netjes de rivier volgen, al zal ook hij af en toe een kilometertje moeten klimmen. Minder dan tien versnellingen leidt tot lange wandelingen omhoog. Voor degenen die hun eigen Tour de France willen spelen, wemelt het van de geschikte hellingen. Daar wordt het ook interessant voor mountainbikers: je klimt een kilometer door een bos omhoog en ineens fiets je door een prachtige Alpenwei. Je gaat dan wel van de route af. Hoe dan ook, het blijft rustig, want de route voert nauwelijks over hoofdwegen. De wegwijzers staan niet altijd met de veelbesproken Zwitserse precisie opgesteld - maar iedere ervaren opsteller van fietsroutes weet dat hij altijd kritiek zal krijgen. Gelukkig is de rivier steeds dichtbij.

Een zaak is duidelijk: met de in Nederland gebruikelijke sportfiets of zelfs met het hybride type ben je gehandicapt langs de Aare: een mountainbike is daar toch echt aan te bevelen. Ook als je keurig op de voorgeschreven route blijft, kom je regelmatig op een onverharde weg. En het veloland mag dan voor de hele familie zijn: langs menige helling zou je kinderen onder de twaalf niet snel laten afdalen.

IN BUSSEN EN TREINEN

Hoe lief is het veloland voor de velo en zijn berijder? Als je eenmaal de fiets in Zwitserland hebt, zit het wel snor: in een uitgebreid netwerk van bussen en treinen kun je de fiets zonder enig probleem meenemen. Heel handzaam is de 'Swiss Bike Pass': naar keuze twee tot vijf opeenvolgende dagen onbeperkt rondreizen met je fiets in de trein, de bus of op de meeste boten. Voor bijvoorbeeld drie dagen betaal je 280 gulden, inclusief fietshuur. Verkrijgbaar bij ieder station. Je kunt ook bagage vooruitsturen: de mogelijkheden zijn echt legio, daar kunnen de NS en ook gevestigde fietsvakantielanden als Frankrijk nog veel van leren.

Het verkeersbureau heeft gidsen gepubliceerd van de routes - in het Frans of Duits. Deze spiraalbanden zijn met bijna zeventig gulden per stuk prijzig, maar wel heel compleet: allerlei kaarten, toeristische informatie, adressen van fietsenmakers en -verhuurders, de mogelijkheden voor vervoer, adressen van 'fietsvriendelijke hotels' (met stalling en sportief voedsel) en campings. Dat alles handzaam te bergen in een fietsstuurtas met de plattegrond van de omgeving bovenop. Een gids voor het leven die volgens de Fietsvakantiewinkel 'niet aan te slepen valt'.

ALLES ACHTEROP

Wie in Zwitserland een fiets huurt, moet zeker zo'n tas meenemen: mountainbikes worden vaak verhuurd zonder bagagedrager, pomp, reparatiesetje en bidon. Teken dat het veloland misschien toch nog in de kinderschoenen staat. Zeker nog in de kinderschoenen staat het bagagevervoer: wie leuk een eigen route wil gaan fietsen van hotel naar hotel zal alles achterop moeten nemen: een enkeling daargelaten doen hotelhouders nog niet aan baga- gevervoer. Wel kan de luxe fietser terecht bij de Zwitserse organisatie Eurotrek, die bagage vervoert langs een aantal routes. Eurotrek biedt de Aare - route aan in zes dagen, drie dagen rustig (een gedeelte) of drie dagen 'sportief' (de hele route). Voor een volwassene begint dat bij zo'n kleine zeshonderd gulden, inclusief fietshuur en hulp bij pech-onderweg.

De Aareroute is voor een grote groep fietsers interessant: niet alleen variatie in moeilijkheidsgraad, maar ook zowel een paar dagen natuur als een dagje stad in Bern. De meeste overige routes worden gekarakteriseerd als 'makkelijk': zoals uit de Aareroute blijkt een relatief begrip! Echte sportmensen zullen veel lol halen uit de Jurafietsroute van Basel naar Genève (tweehonderd meter klimmen per dag, maar die mag je ook weer afdalen). De bordjes wijzen twee kanten op, dus de route kan ook andersom gefietst worden.

Voor de folder over fietsen in Zwitserland of andere informatie: Zwitserland Toerisme, Koningsplein 11, 1017 BB Amsterdam. Telefoon 020-6222033.

Individuele en groepsreizen: Eurotrek, telefoon in Zwitserland 00-414620203.

Per drie routes is een uitgebreide gids met kaarten te koop voor 67,50 bij de Fietsvakantiewinkel, Woerden, telefoon 0348-421844. Hier is ook veel andere informatie.

Fietsbus: Oad, 020-6262601, retour naar Chur of de Bodensee, 350,-.

Overig fietsvervoer naar Zwitserland: in de trein (zelf laden en lossen, opsturen gebeurt niet meer). Informatie bij de NS of via internet: www.sbb.ch. Of per vliegtuig; ingepakt mag de fiets gratis mee mits de totale bagage onder de twintig kilo blijft. (De gemiddelde fiets weegt ongeveer 15 kilo, dus met een beetje zware handbagage red je het net.)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden