Fietsers mogen blijven bellen en whatsappen

Verbod niet te handhaven, zegt minister

Iedereen heeft het weleens meegemaakt. Op de fiets snel even een berichtje checken, om daarna vlak langs een auto te schieten. Levensgevaarlijk, en toch verbiedt minister van verkeer en waterstaat Schultz van Hagen (VVD) bellen en whatsappen niet, zo schreef ze gisteren aan de Tweede Kamer. Een verbod is moeilijk te handhaven en op heterdaad betrapt worden is ook lastig.

Wie vaak door drukke steden fietst zal het verbazen, maar de Nederlandse fietspaden behoren tot de veiligste van Europa. Alleen in Luxemburg, Malta en Zweden vallen per jaar minder slachtoffers per hoofd van de bevolking, zo bleek maandag uit de tweejaarlijkse barometer van de Europese fietsbond. In Nederland overleden vorig jaar 185 fietsers als gevolg van een verkeersongeval. Een aantal dat al jaren ongeveer gelijk blijft.

Maar toch, het fietspad wordt steeds voller. Inmiddels gaan er jaarlijks bijna vijftien miljoen fietsers kriskras over 35.000 kilometer fietspad in Nederland. Dat gaat gepaard met veel (bijna-) ongelukken. Volgens VeiligheidNL belanden per jaar zo'n 35.000 fietsers in een ziekenhuis. Ook nemen de ergernissen over wielrenners zonder fietsbel toe, terwijl ook de elektrische fiets voor problemen zorgt.

De meeste ongelukken ontstaan als gevolg van gladheid of hobbels op de weg, bleek uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Ook obstakels, zoals fietspaaltjes, zorgen ervoor dat duizenden Nederlanders de afslag naar een ziekenhuis moeten nemen, schreef Trouw eerder. Deze 'enkelvoudige' ongelukken tellen voor 75 procent van alle ongevallen.

De laatste jaren is ook bellen en appen in het verkeer een snel groeiend probleem. Even omlaag kijken om een berichtje te checken kan leiden tot veel ongelukken, becijferde het ministerie. Jonge fietsers, die vaak al rijdend typen, krijgen sneller een ongeluk dan oudere fietsers. Een op de vijf ongevallen met fietsers tussen de 12 en 24 jaar is te wijten aan een blik op de smartphone. Het risico op een ongeluk neemt door telefoongebruik met een factor 1,4 toe. De helft van de fietsers bekijkt weleens een bericht, terwijl een op de drie zelf een whatsappje stuurt.

Toch wil minister Schultz niet aan een verbod. Ze ziet meer in voorlichting en campagnes. In Denemarken en in veel Zuid-Europese landen worden bellende fietsers wel beboe, maar of dat effect heeft, is volgens Schultz niet te berekenen. "In Duitsland wordt een enkele keer beboet. De politie geeft aan dat dit erg lastig is omdat iemand op heterdaad betrapt moet worden en dat spraakbewegingen geconstateerd moeten worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden