Fietser wint het onder water van de wedstrijdzwemmer

Het wordt een bijzondere zwemwedstrijd, vanmiddag in Eindhoven: Olympisch zwemmer Kyle Stolk neemt het op tegen Wasub V, een fietsonderzeeër ontwikkeld aan de Technische Universiteit Delft.

Het is geen vraag wie sneller kan; dat is de onderzeeër. Aangedreven met fietspedalen kan die snelheden bereiken van bijna 14 kilometer per uur. Dat haalt de zwemmende mens niet; zelfs een wedstrijdzwemmer als Stolk blijft steken onder de 8 kilometer per uur.

Maar het duel in het Pieter van den Hoogeband zwemstadion gaat over slechts honderd meter. En dat bezorgt de onderzeeër twee nadelen: hij komt trager op gang dan de mens, en bij het keerpunt na vijftig meter moet hij een ruime bocht maken, terwijl Stolk onderduikt, keert en alweer op de weg terug is. Het gaat spannend worden, voorspellen de Delftse ingenieurs.

Wasub is een torpedoachtige buis van enkele meters, die geheel met water is gevuld, en zó op gewicht is gebracht dat hij onderwater zweeft. Hij wordt aangedreven door een piloot in duikersuitrusting, die gezeten in de buis, met trappers een propeller aandrijft.

De eerste versie van de Delftse fietsonderzeeër kwam twaalf jaar geleden tot stand, in een ontwerpwedstrijd op de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek. "Klinkt misschien gek", zegt Sander Leussink van het Wasub-team, "maar aerodynamica en hydrodynamica liggen dicht bij elkaar." Ontwerpwedstrijden als deze stimuleren kennisontwikkeling en creativiteit, en leren studenten samenwerken.

Het Wasub-team won met dat eerste ontwerp de race in zijn categorie tijdens de International Submarine Races. En inmiddels heeft de vijfde editie van Wasub het wereldsnelheidsrecord in handen, met bijna 14 kilometer per uur.

Internationale race

De wedstrijd vandaag in Eindhoven is, behalve een stunt, een voorbereiding op de volgende internationale race, in het Britse Gosport. Leussink: "Dat onze sub snel is, weten we. Nu gaat het om het verbeteren van stabiliteit en wendbaarheid. Want straks in Engeland zullen we ook U-bochten moeten maken en een slalom varen."

Er zijn in vijf edities van Wasub belangrijke verberingen tot stand gekomen. Zo heeft de onderzeeër een automatische piloot, en hoeft de fietser alleen maar voor snelheid te zorgen. En de nieuwste is volledig van koolstof, waardoor die stijver is.

Training

En een belangrijke vernieuwing is de piloot, zegt Leussink: "Wij Delftse ingenieurs, hebben de neiging die mens te beschouwen als een machine die gewoon kracht levert. Maar we werken nu samen met studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit. En die hebben laten zien wat goede selectie en training van de piloot kan doen."

Belangrijkste concurrent straks in de wedstrijd in Engeland, is de boot van Amerikaanse studenten van de University of Washington. Leussink: "De vorige keer hebben we die verslagen. We hebben hun schroefblad nog in de vitrine liggen, want dat krijgt de winnaar dan. Zij zullen dit keer een schroefblad van ons willen veroveren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden