Fietsendief nog verre van verslagen

Twee jaar terug besloot Amsterdam tot een offensief tegen fietsdiefstal. Tot 2006 is 2,7 miljoen euro beschikbaar. Maar de resultaten tot dusver vallen niet mee.

AMSTERDAM - De wethouder verkeer en vervoer houdt de moed erin. Hij wil van geen mislukking weten. ,,We hebben nog twee jaar te gaan'', zegt Mark van der Horst optimistisch. ,,We proberen aan alle kanten het percentage aangiftes van fietsdiefstallen omhoog te krijgen en tegelijkertijd het aantal diefstallen omlaag. Als ik ons programma zie en de vorderingen die we maken, denk ik dat het toegekende geld wel degelijk nuttig wordt besteed.''

Om een vuist te kunnen maken tegen de fietsendief hebben gemeente, politie, justitie en rijwielbranche de handen ineengeslagen. Zo werd er in 2003 voor het eerst in jaren structureel gecontroleerd op gestolen fietsen. Tientallen controles vonden plaats. De officieren van justitie eisen voortaan hogere straffen tegen veelplegende fietsendieven. Kopers en verkopers van fietsen op straat kunnen rekenen op een boete van minimaal 160 euro.

Op initiatief van de Amsterdamse rijwielhandel werd een gedragscode opgesteld, die handelaren in tweedehands fietsen onder andere verbiedt tweewielers zonder slot in te kopen of sloten open te slijpen. Het gros van de handel heeft inmiddels zijn handtekening gezet. Een speciale toezichthouder controleert of handelaren hun in- en verkoopregister van tweedehands fietsen wel nauwgezet bijhouden. Ook checkt hij of deze fietsen mogelijk gestolen zijn. Een intensieve voorlichtingscampagne moet het publiek bewust maken van het probleem en dat er wat aan te doen is.

Alle inspanningen ten spijt spreken de cijfers de VVD-wethouder vooralsnog tegen. Zo bleef het aantal aangiftes van fietsdief stal in de hoofdstad de afgelopen jaren onverminderd laag: circa 7500. Het aantal gestolen fietsen wordt geschat op 80000 à 150000 per jaar. Een van de doelstellingen van de projectgroep fietsdiefstalpreventie is dat in 2006 42 procent van de slachtoffers aangifte doet. Een schier onmogelijke opgave, zo lijkt het.

Ook de opsporing van fietsendieven blijkt geen onverdeeld succes. Vorig jaar verrichte de politie Amsterdam-Amstelland 'slechts' 544 aanhoudingen; 85 minder dan het jaar ervoor. Bij het OM werden 478 zaken aangebracht, 430 daarvan leidden tot een dagvaarding. Veertig fietsendieven voorkwamen vervolging door een boete te betalen, acht zaken werden geseponeerd. De aanpak van helers leverde vorig jaar iets meer dan 400 processen-verbaal op.

Het terugvinden van gestolen fietsen is evenmin een succes. Bij de vorig jaar opgerichte Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC) werden tot dusver bijna 11000 fietsen aangeleverd, voornamelijk na 'knipacties' op overlastgevende locaties. Niet meer dan honderd daarvan stonden geregistreerd als gestolen. Het politiebureau IJ-tunnel controleerde sinds februari van dit jaar 1100 fietsen. Slechts vijf daarvan bleken gestolen.

De gebrekkige registratie van gestolen fietsen staat een effectieve aanpak in de weg. ,,We zijn inderdaad afhankelijk van heterdaadjes'', moet Van der Horst toegeven. Weliswaar worden regelmatig postcodegraveeracties gehouden, maar die leveren veel te weinig nieuwe registraties op. Desondanks ziet de Amsterdamse wethandhaver niets in verplichte registratie.

,,Lokaal kunnen we dat niet regelen en in het parlement zitten vooral provincialen die fietsdiefstal zien als een Amsterdams probleem. Bovendien hebben we hier belangrijkere zaken om voor te lobbyen in Den Haag dan de fietsdiefstallen.''

Van der Horst wil eerst zelf proberen het hardnekkige probleem te tackelen. Met de inzet van de zogenoemde lokfiets hoopt Amsterdam meer zicht te krijgen op het werk van criminele organisaties die fietsdiefstal 'erbij doen'. Veertig procent van de fietsdiefstallen komt voor rekening van deze 'professionals'. Nog voor deze zomer wordt de eerste met een peilzender uitgeruste tweewieler ergens in de stad gestald.

,,Als het meezit kunnen we zo de route volgen die zo'n fiets vervolgens aflegt'', zegt Van der Horst. ,,We willen leren hoe deze voor ons nog onbekende markt eruit ziet. Daar is nog een wereld te winnen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden