Fietsen in Londen: heel snel maar niet voor bangeriken

Fietsen in buitenlandse steden valt vaak niet meer, zeker niet voor de verwende Nederlander. Maar er begint wat te veranderen, stellen de correspondenten van Trouw in Londen, Brussel, Berlijn, Parijs en New York in deze bijlage vast.

Fietsen in Londen is vaak een gevecht om ruimte, maar er gaat niets boven de kick om door Hyde Park te fietsen, langs Buckingham Palace of The Thames.

Enigszins onder de indruk van het drukke verkeer, het links rijden op links en bang gemaakt door de vele verhalen over fietsongelukken forensde ik de eerste twee maanden in Londen braaf met bus en ondergrondse. Maar wat gaat dat langzaam. Wat met de fiets niet meer dan dertig minuten kost, duurde zeker vijftig minuten van deur tot deur, waarvan de helft als een sardientje ingeblikt in de metro.

Dus snel toch een fiets gekocht. Een soort mountainbike met veel versnellingen. Hoe vlak het centrum ook is, wie iets verder wil gaan dan ‘zone 1’ heeft de bergversnelling echt wel nodig. Dagelijks trotseer ik de rotonde van Trafalgar Square en wurm ik me langs de lange rijen bussen op the Strand en Fleet Street, maar dit ongemak weegt ruimschoots op tegen de tijsbesparing en de vrijheid die de fiets biedt.

Het is altijd uitkijken geblazen voor de white van man, de bestuurders van witte busjes en bestelwagens, en auto’s die je bij het ingaan van de bocht afsnijden en bij het afslaan over het hoofd zien. Voor hen zijn fietsers lastige insecten met wie ze liever niet de weg delen. Londen is dan ook net gestart met een speciale voorlichtingscampagne om automobilisten én fietsers op te voeden.

Fietsen door het centrum is nog steeds niet voor bangeriken, maar fietsers worden niet langer beschouwd als excentriekelingen met doodsverachting. Gehuld in fluoriserende vestjes, fietsbroeken en een helm wagen steeds meer Londenaren zich op de fiets. Het aantal fietsers steeg sinds 2000 met wel 72 procent naar 450.000 fietsritjes per dag. Dat lijkt veel, maar is nog steeds slechts een fractie van de miljoenen reizigers in de bus, metro of auto.

Burgemeester Ken Livingstone voert al een paar jaar campagne om het fietsen te stimuleren in strijd tegen overvolle wegen en luchtvervuiling. De stad investeert flink in fietspaden, -rekken, en campagnes om het fietsen te promoten als een gezond, goedkoop en snel alternatief. Overal verschijnen groene fietsbanen op de weg en geven blauwe bordjes de verschillende fietsroutes door de stad aan. In 2009 moet het fietsnetwerk voor de stad af zijn. Misschien dat er dan ook geen fietspaden meer zijn die zo maar stoppen bij een gevaarlijke rotonde of uitkomen op een stoep.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden