Fiets via internet gekocht? In België mag je er bij deze fietsenmaker niet meer in

Sparta-fietsen in een fietsenwinkel in Den Haag.

Wie met zijn op internet gekochte fiets aanklopt bij Belgische fietsenmaker iBike heeft pech: de keten wil niet langer fietsen repareren die via internet of in een supermarkt zijn gekocht. Zitten ook Nederlandse internetshoppers straks zonder fietsenmaker?

Ze zullen zich niet populair maken met deze maatregel, geeft keten iBike zelf ook toe. "Maar we kunnen niet anders", legt Marc Groven, directeur van iBike, uit in Gazet van Antwerpen. Volgens iBike, met zeven filialen de grootste van Antwerpen, valt er simpelweg te weinig eer te behalen aan een fiets die ergens anders is gekocht.

"Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van de Aldi of de Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kan je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit." En dus heeft de winkel een simpele oplossing: eigen fietsen gaan voor en iemand met een goedkoper supermarktexemplaar of een fiets die via internet besteld is, wordt vriendelijk de deur gewezen.

Weigeren

In de praktijk zou dat veel meer controle van een fietsenmaker vergen. Van iedere fiets die binnenkomt moet immers worden nagegaan of hij daar wel is gekocht. Dat ziet de Nederlandse keten MacBike, met verschillende winkels in Amsterdam, in ieder geval niet zitten "Dat schiet niet op," zegt de bedrijfsleider van de vestiging aan het Waterlooplein, "Wij hebben een drukke winkel, het is onmogelijk om elke fiets te controleren die binnenkomt. Daar worden klanten niet blij van – en wij ook niet."

Juridisch gezien mag een fietsenmaker voorrang geven aan fietsen die hij zelf heeft verkocht en mag hij ook fietsen weigeren, mits hij daar van tevoren eerlijk over is. Dat laatste lijkt voor veel fietsenmakers in Nederland vooral een luxe die ze zich niet kunnen permitteren. "Het is wel crisis geweest, sindsdien pakken fietsenmakers meer klussen aan", zegt fietsenmaker Terry Bonnet van Helfensteyn & Bonnet Tweewielers. "Het is toch ons inkomen", beaamt ook Frenk Brok van Wheels Tweewielers in Utrecht.

Voordelen

Dat kan betekenen dat ze soms met fietsen te maken krijgen waar nog maar weinig eer aan te behalen valt. "Soms heb je weinig vertrouwen in een fiets omdat hij in slechte staat is. Maar dan zeggen we dat gewoon tegen een klant voordat we hem maken", aldus Brok. "Afspraak is afspraak. Als je dan ineens een fiets weigert is je klant boos en komt hij zeker nooit meer terug."

Toch zijn fietsenmakers soms bereid meer te doen voor klanten die hun fiets wel bij hen hebben gekocht. "Een betalende klant gaat voor", geeft Bonnet toe. "Stel, de hele werkplaats staat vol met fietsen met een lekke band en er komt een klant binnen die pas een fiets bij ons heeft gekocht met een spoedreparatie, dan laten wij die wel voor."

En of ze daar dan een loyaliteit van de klanten voor terugvragen? Brok: "Als klanten een fiets bij ons kopen en naar een ander gaan voor reparatie is het niet anders. Dat is aan de klant, daar moeten fietsenmakers zich niet mee bemoeien."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden