Fiets parkeren is straks niet meer gratis

Treinreizigers zullen in de toekomst vaker moeten betalen voor het stallen van hun fiets. Dat zegt Herman Gelissen, directeur van NS Fiets, in het januarinummer van De vogelvrije fietser, het ledenblad van de Fietsersbond.

Veertig procent van de treinreizigers komt op de fiets naar het station. In de grote steden kunnen zij hun fiets vervolgens moeilijk kwijt: de gratis klemmen en stallingen in het stationsgebied zijn vaak overvol en onveilig. Reizigers zijn hier ontevreden over, zo blijkt uit onderzoek van de NS.

De NS hebben de fietser hard nodig, aldus Gelissen, en zoeken daarom samen met gemeentes naar oplossingen van het fietsenparkeerprobleem. Zo’n oplossing is een gratis bewaakte fietsenstalling, zoals die in onder meer Zutphen gerealiseerd is.

Die gratis stalling is een succes, maar er kleven ook bezwaren aan, zegt Gelissen: „Je ziet in Zutphen dat mensen een fiets een week of langer parkeren. De vraag is of het wenselijk is dat mensen die stalling, waarin veel gemeenschapsgeld is gestoken, als een fietsenschuurtje gaan gebruiken.”

Om de verweesde krotten en langparkeerders te weren, zou het volgens de NS Fiets-directeur goed zijn om de eerste dag gratis te maken, en reizigers voor alle dagen daarna te laten betalen. In Groningen is zojuist een proef begonnen met gratis bewaakt parkeren onder voorwaarden. De service geldt van vrijdagmiddag één uur tot zondagnacht kwart over een. Wie de fiets te vroeg breng of te laat haalt, moet alsnog betalen.

Betaald parkeren zal over vijf of tien jaar veel gewoner worden, verwacht Gelissen: „Uiteindelijk zal de fiets net zoiets worden als de auto. Dertig jaar geleden kon je die overal voor niets parkeren. Nu moet je betalen en dat heeft iedereen geaccepteerd.” Voordeel van de betaalde fietsenstalling is volgens Gelissen dat van de opbrengst ’grote en kwalitatief hoogwaardige stallingen’ gebouwd kunnen worden.

De Fietsersbond is tegen het betaald parkeren, zegt woordvoerster Arien de Jong. „Gemeentes en de NS zouden heel erg blij moeten zijn met de fietsers. Wij pleiten voor genoeg goede én gratis stallingen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden