FESTIVAL LITOUWSE CINEMA

Van onze filmmedewerker

De regisseurs omschrijven deze documentaire als 'Litouwse notities over leven en dood, vliegen en vallen'. Al even vaag als deze omschrijving is de inhoud van deze twee uur durende associatieve beeldenreeks.

Een Hollandse stel, dat kennelijk op vakantie is, zwerft door het Litouwse land. In die zwerftocht duiken beelden op over de geschiedenis van de Litouwse luchtmacht en interviews met ex-piloten, hun vrouwen en parachute-springers.

Ook wordt de zwerftocht van het Hollandse stel doorsneden met allerlei beelden die iets met het sterven en de dood te maken hebben. Al die op zich soms fraaie beelden zeggen - althans, afgaande op het begeleidingsmateriaal - iets over de essentie van het Litouwse volk.

Uit de filmbeelden zelf valt dat helaas niet op te maken. Ze hangen als los zand aan elkaar, zijn volstrekt nietszeggend en zouden - afgezien van het neerhalen van een beeld van Lenin in de Litouwse hoofdstad - in iedere uithoek van Europa gemaakt kunnen zijn.

Een andere hoogtepunt voor de organisatoren van het Litouwen-programma is de documentaire 'Herinneringen aan de dag die voorbijging', die tijdens het International Documentary Filmfestival Amsterdam in 1990 bekroond werd met een speciale aanmoedingingsprijs.

De jonge regisseur Sharunas Bartas (1964) geeft in deze film van veertig minuten een poetisch beeld van de Litouwse hoofdstad, Vilnius, en haar bewoners. De nieuwste film van Bartas, 'Drie dagen', maakte eerder dit jaar veel indruk op het Filmfestival Berlijn.

Bartas werd toen zelfs vergeleken met Tarkowski. Zijn nieuwe film is in Nederland alleen in Leeuwarden te zien, omdat hij geselecteerd is voor het Filmfestival Rotterdam in januari 1993. Wie nieuwsgierig is, zal dus nog even moeten wachten.

In het Litouwen-festival wordt verder nog aandacht besteed aan het de laatste tijd snel furore makende talent Algimantas Puipa (1951). Van hem zijn vier films te zien: 'Een vrouw en haar vier mannen' (1983), 'Eeuwig licht' (1987), 'De dag van de vis' (1989) en 'A ticket to Taj Mahal' (1990). In al zijn films gaat Puipa op versluierde en poetische wijze in op de de gevolgen van de Sowjet-overheersing van Litouwen.

Leeuwarden-filmhuis; Fries Filmcircuit; Rotterdam-Lantaren/venster; Groningen-Liga 68; Amsterdam-De meervaart en Rialto.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden