Ferrari moet kar failliet Kroymans trekken

Het failliete autoconcern Kroymans maakt een doorstart. Het bedrijf keert terug naar de basis: de verkoop van Europese luxe auto’s. Hoeveel werknemers hun baan behouden, is nog onduidelijk.

Autoconcern Kroymans gaat in afgeslankte vorm verder. De failliete autodealer bevestigde gisteren berichten dat eigenaar Frits Kroymans het stuur weer overneemt van de Hilversumse vestiging. Kroymans gaat zich weer richten op de merken Ferrari, Jaguar en Austin Martin. Met de doorstart is het bedrijf terug waar het begon: bij de verkoop van peperdure Europese auto’s.

Hoeveel werknemers hun baan behouden, is nog onduidelijk. De curator die de afgelopen maanden naar een oplossing zocht voor het gevallen miljardenconcern, was gisteren niet bereikbaar voor een toelichting. Bij Kroymans werkten op het hoogtepunt vierduizend werknemers, verdeeld over ongeveer zestig bedrijven.

Kroymans moest onlangs surseance aanvragen omdat het de schuldenlast, geschat op een miljard euro, niet meer kon dragen. Een aantal onderdelen is inmiddels failliet of overgegaan in andere handen. Het importeurschap van Kia en van Alfa Romeo verhuisde naar respectievelijk Kia zelf en Fiat Nederland. Voor het importeurschap van Saab is de toekomst onzeker.

Dat Frits Kroymans (69) kiest voor behoud van het dealerschap van ondermeer Ferrari ligt voor de hand. Peperdure Europese auto’s vormden sinds de jaren zeventig het fundament voor zijn imperium. De ellende begon met het binnenhalen van andere merken.

Kroymans volgde de laatste jaren een overrompelingstactiek om de top van de automarkt te bestormen. Het bedrijf verzamelde steeds meer importeurs, dealers en leasebedrijven om zich heen. In 2007 bedroeg de omzet 2,1 miljard euro. Daarmee was het een van de hoofdrolspelers in Europa en de een na grootste dealer van Nederland.

De groeispurt kwam goed op gang toen in 2000 autobedrijf ARM Stokvis werd overgenomen. ARM, met een jaaromzet van 300 miljoen euro, was destijds beduidend groter dan Kroymans. Het weerhield de Hilversumse zakenman, maar ook de banken er niet van zich een jaar later weer op een overname te storten. Dankzij de inlijving van concurrent Nimox groeide de omzet van Kroymans tot boven de 1 miljard euro. Volgens insiders moest het bedrijf hoge leningen aangaan om de overnames te kunnen betalen.

Kroymans’ ambities hielden niet op bij de landsgrenzen. In Duitsland en België kwamen dealerketens van de grond. Bovendien begon het bedrijf met de Europese import van Cadillac en Corvette. Kroymans opende in sneltreinvaart vestigingen in een kleine twintig Europese landen. Deze deal moest de omzet verder omhoog tillen naar 1,7 miljard euro. Het plan van Kroymans was jaarlijks 20.000 van deze dure Amerikanen te slijten. Kort daarop verwierf hij ook de importrechten van de Hummer, een benzineslurper bij uitstek. De verkoop van de drie automerken uit de stal van General Motors pakte echter slecht uit. De benzineprijzen stegen tot recordhoogten en tot overmaat van ramp kwam daar een kredietcrisis overheen waardoor de autoverkopen kelderden.

Het was de topman de laatste tijd al duidelijk dat hij zijn ambities moest aanpassen. Eind vorig jaar maakte het 107 jaar oude familiebedrijf bekend vanaf 2010 te stoppen met het importeren van de GM-merken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden